اولین اقامت طولانی یک زن سیاهپوست در ایستگاه فضایی بین‌المللی

0 590

فضانوردان ماموریت کرو-۴ (crew-4) شرکت اسپیس‌ایکس از جمله یک زن سیاهپوست که ۲۷آوریل (۷اردیبهشت) به فضا رفته بودند، بامداد ۲۸آوریل (۸اردیبهشت) به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند. این پرواز حامل سه فضانورد از ناسا و یک فضانورد از آژانس فضایی اروپا (ESA) بود که انتظار می‌رود حدود شش ماه در ایستگاه فضایی واقع در ۴۰۰ کیلومتری زمین سکونت کنند.

جسیکا واتکینز (Jessica Watkins)، فضانورد ناسا، اولین زن سیاهپوستی است که برای اقامتی طولانی‌مدت در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور می‌یابد. پیش از این مای جمیسون (Mae Jemison)، کیهان‌نورد آمریکایی، اولین زن سیاهپوست فضانورد بود که در سال ۱۹۹۲ به فضا سفر کرد. پرواز فضایی او حدود ۱۹۱ ساعت به طول انجامید و راه او را زنان سیاهپوست دیگری نیز ادامه دادند، اما جسیکا واتکینز اولین زن سیاه‌پوستی است که به مدت ۶ ماه در فضا اقامت خواهد داشت.

فضانورد اسپیس‌ایکس
فضانوردان ماموریت کرو-۴

ماموریت کرو-۴

در ماموریت کرو-۴، اعضای خدمه زودتر از موعد مقرر به ماژول هارمونی (Harmony) ایستگاه فضایی متصل شدند و پس از آن دو ساعت را صرف بررسی‌های اولیه نمودند تا در نهایت دریچه‌های ورودی باز شود و با فضانوردان حاضر در ایستگاه ملاقات کنند.

خدمه ماموریت مذکور تنها ۳۹ ساعت پس از بازگشت فضانوردان اولین ماموریت تماما خصوصی شرکت آمریکایی اکسیوم اسپیس (Axiom Space) به ایستگاه فضایی بین‌المللی، به فضا رفتند. این موضوع نشان‌دهنده آن است که در صورت مناسب بودن شرایط جوی، ناسا و اسپیس‌ایکس امکان انجام پروازهای متوالی با استفاده از حامل‌های چندبار مصرف را دارند.

این ماموریت پنجمین پرواز سرنشین‌دار شرکت اسپیس‌ایکس از تابستان سال ۲۰۲۰ بود. با ورود این چهار نفر، تراکم جمعیت در ایستگاه فضایی به ۱۱ نفر رسید.

منبع digiato isna wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65887
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها