استانداردسازی اتصال فضاپیماها به ماهواره‌ها مانند درگاه USB رایانه!

0 185

شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) یک استاندارد متن باز موسوم به مپ (MAP سرواژه Mission Augmentation Port) را با هدف استانداردسازی اتصالات مداری ایجاد و به صورت آنلاین منتشر کرده است. مپ با هدف پشتیبانی از اتصال فضاپیماهای خدمات‌رسان به ماهواره‌ها در مدار ایجاد شده است.

در همین رابطه بخوانید: لزوم تدوین قوانین جدید برای خدمات‌رسانی به ماهواره‌ها در مدار

این شرکت همچنین در حال توسعه ابزاری موسوم به اسپین (ASPIN سرواژه Augmentation System Port Interface) است که با همین استاندارد فعالیت می‌کند و به گفته مسئولان لاکهید مارتین امکان تسهیل اتصال فضاپیماهای خدمات‌رسان به ماهواره‌ها به منظور سوخت‌رسانی و به‌روز کردن فناوری‌های آن‌ها را فراهم می‌کند.

پاول پلی (Paul Pelley)، از مدیران لاکهید مارتین، در این باره می‌گوید: «فناوری ما برای اتصال فضاپیماها به ماهواره‌ها درست مانند درگاه USB که استانداردی برای اتصالات رایانه‌ای محسوب می‌شود، عمل می‌کند.»

ماهواره فضا مدار اتصال مداری

امکان به‌روزرسانی سخت‌افزاری ماهواره‌ها

تاکنون خدمات‌رسانی به ماهواره‌ها فقط در حوزه سوخت‌رسانی، آن هم طی سال‌های اخیر و در چند مورد خاص انجام شده است؛ در حالی که به گفته پلی، به‌روزرسانی فنی ماهواره‌ها به ویژه برای ماهواره‌های بزرگ مدار ژئو که ماموریتشان چند دهه به طول می‌انجامد مسئله‌ای حائز اهمیت است و با استفاده از فناوری آن‌ها می‌توان برخی از اجزای ماهواره را با سخت‌افزار جدید جایگزین کرد.

 

منبع spacenews lockheedmartin
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65843
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها