آیا یک پاد جهان موازی که در آن زمان به عقب می‌رود، وجود دارد؟

0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

در پژوهشی دانشمندان احتمال وجود یک پاد جهان (Anti-Universe) را مطرح کرده‌اند که می‌تواند در زمان به عقب برود. آن‌ها بر این باورند یک پاد جهان می‌تواند در جایی وجود داشته باشد که شبیه تصویر آینه‌ای جهان خودمان است و تقریبا هر کاری را که ما انجام می‌دهیم، بازتکرار می‌کند!

اگر این نظریه درست باشد، می‌تواند وجود ماده تاریک را توضیح دهد. در این نظریه، ماده تاریک صرفا نسخه جدیدی از ذره‌ای به نام نوترینو (Neutrino) است که فقط در همان نسخه از جهان وجود دارد. آیا می‌دانید پاد ماده چیست و کجا یافت می‌شود؟ مقاله ما را در این باره مطالعه کنید.

محققان تاکنون مجموعه‌ای از تقارن‌های بنیادی را در طبیعت کشف کرده‌اند که سه مورد از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از بار، توازن و زمان؛ فیزیکدانان تاکنون نقض همزمان این سه تقارن (CPT : تقارن سی‌پی‌تی) را مشاهده نکرده‌اند.

اگر تمام تعاملات قابل مشاهده در طبیعت را بررسی کنید، بارها را معکوس نمایید، تصویر آینه‌ای آن‌ها را ببینید و در زمان به سمت عقب برشان گردانید، این تعامل‌ها باز هم دقیقا به‌ همان صورت عمل می‌کنند. تقارن سی‌پی‌تی تقارن بنیادی قوانین فیزیک تحت تبدیلات همزمان درهم‌ریختن بار (C)، تبدیل توازن (P) و معکوس‌پذیری زمانی (T) است.

جهان ما دائما در زمان به جلو حرکت می‌کند. اگر بخواهیم ایده تقارن سی‌پی‌تی (CPT) را به کل گیتی بسط دهیم، نگرش‌مان به هستی نمی‌تواند تصویر کاملی را در اختیارمان بگذارد. به منظور حفظ تقارن CPT در گیتی، باید یک پاد-جهان وجود داشته باشد که جهان ما را به تعادل برساند. این جهان باید تمام بارهای مخالف دنیای ما را داشته باشد، مانند آینه برعکس بوده و در زمان به عقب حرکت کند.

برای اینکه دو جهان قبل و بعد واقعا متقارن باشند، می‌بایست ذره‌ای را به درک موجود خود از جهان اطراف اضافه کنیم. اگر جهان ما بازتاب جهان مشابهی باشد که در زمان بیگ بنگ به عقب در حال حرکت است، پس آنچه ما ماده تاریک می‌نامیم، در واقع می‌تواند نسخه‌ای از یک نوترینو باشد که راست دست است! یعنی برعکس طبیعت نوترینوهای چپ دست که در جهان ما وجود دارند.

سیاره-حیات-فرازمینی

تاثیر این نظریه بر CPT

تحت تاثیر مدل این نظریه، جهانی مبتنی بر تقارن CPT به‌طور طبیعی گسترش می‌یابد و نیازی به یک دوره گسترش سریع که تحت عنوان تورم کیهانی (Cosmic Inflation) شناخته می‌شود، ندارد. هرچند چنین موضوعی پیچیده و عجیب به‌نظر می‌رسد، اما تکرار استفاده از این نظریه تازه بخش مهمی از کیهان‌شناسی به شمار می‌رود، زیرا دانشمندان باید نظریه‌های موجود و منتشرشده‌ای داشته باشند تا با مطالعه‌ی آن‌ها تصمیم بگیرند که گام نظری بعدی چیست.

منبع digiato digikala