چین به جستجوی زمین دوم می‌پردازد

چین با ماموریت فضایی ارث ۲/۰ (Earth 2.0) که ۱۰ تا ۱۵ برابر قدرتمندتر از تلسکوپ کپلر (Kepler) ناسا خواهد بود، به رقابت برای یافتن شبیه‌ترین سیاره فراخورشیدی زیست‌پذیر به زمین در کهکشان راه شیری می‌پیوندد. دانشمندان معتقدند سیاره‌ای شبیه به زمین که به دور منطقه قابل سکونت ستاره خود می‌چرخد، می‌تواند شرایط ایده‌آلی برای میزبانی، پشتیبانی و حفظ حیات داشته باشد.

در همین رابطه بخوانید: حیات در زهره؛ فرضیه یا واقعیت؟

پژوهشگران برای یافتن زمین دوم باید سیاره‌ای با مداری مشابه با زمین بیابند که از دید ما تقریبا سالی یک بار از جلوی ستاره خود عبور می‌کند. به همین دلیل ماموریت ارث ۲/۰ چین به مدت چهار سال در پرتراکم‌ترین و شلوغ‌ترین منطقه راه شیری به رصد می‌پردازد.

چین، کاشف زمین دوم

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) امیدوار است اولین سازمانی باشد که زمین دوم را کشف می‌کند. ناسا تاکنون بیش از ۵ هزار سیاره فراخورشیدی را کشف کرده است که عمدتا به وسیله تلسکوپ کپلر رصد شده‌اند. با این حال، هیچ یک از این سیاره‌های کشف‌شده از نظر فنی با تعریف زمین دوم مطابقت ندارند؛ زیرا به اندازه کافی مانند زمین، در منطقه قابل سکونت ستاره میزبان خود قرار ندارند.

چین کشف زمین دوم

پروژه جدید آژانس فضایی چین توسط آکادمی علوم چین (CAS) تامین مالی خواهد شد و در حال حاضر در مرحله طراحی اولیه است و یک هیئت متخصص در ژوئن سال جاری میلادی آن را ارزیابی می‌کند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این هیئت به تیم عملیات ماموریت برای شروع ساخت این ماموریت چراغ سبز نشان می‌دهند و ارث ۲/۰ تا سال ۲۰۲۶ با یکی از حامل‌های فضایی سری لانگ مارچ (Long March) به فضا پرتاب خواهد شد.

زمین دوم چگونه کشف می‌شود؟

ماموریت مذکور برای حمل هفت تلسکوپ طراحی شده است که شش تلسکوپ، صورت‌های فلکی ماکیان (Cygnus) و شلیاق (Lyra) را بررسی می‌کنند. آن‌ها سیاره‌های فراخورشیدی را با تشخیص افت درخشندگی ستاره‌ها می‌یابند که نشان می‌دهد یک سیاره در حال گردش به دور آن ستاره است.

هفتمین تلسکوپ ماموریت مذکور یک تلسکوپ ریزلنز گرانشی (Gravitational Microlensing) خواهد بود و عمدتا برای جستجوی سیاره‌های سرکش (Rogue Planets) و همچنین سیاره‌های فراخورشیدی که دور از ستاره خود می‌چرخند، استفاده خواهد شد. سیاره‌های سرکش به توده‌های سیاره‌ای گفته می‌شود که مستقیما گرد مرکز کهکشان خود چرخیده و مداری حول ستاره مشخصی ندارند.

ظرفیت رصد این تلسکوپ‌ها تقریبا ۱/۲ میلیون ستاره در یک قطعه ۵۰۰ درجه مربعی از آسمان بوده که حدودا پنج برابر وسیع‌تر از میدان دید کپلر است. این ماموریت همچنین می‌تواند ستاره‌های کم‌نورتر و دورتر را نسبت به تلسکوپ تس (TESS) ناسا که ستاره‌های نزدیک‌تر به زمین را رصد می‌کند، مورد بررسی قرار دهد.

ناسا زمین دوم
ماهواره بررسی سیاره فراخورشیدی (TESS)

جیان جی (Jian Ge)، هدایت‌کننده ماموریت، می‌گوید: «ماموریت ما اساسا می‌تواند یک سرشماری انجام دهد و سیاره‌های فراخورشیدی را با اندازه‌ها، جرم‌ها و سن‌های مختلف شناسایی کند.» به گفته وی، این ماموریت مجموعه‌ای از نمونه‌های سیاره‌های فراخورشیدی را برای تحقیقات آینده ارائه می‌کند.

منبع isna wikipedia