اسپیس‌ایکس ماهواره جاسوسی آمریکا را به فضا فرستاد

0 263

شرکت اسپیس‌ایکس یک ماهواره جاسوسی را به وسیله ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) برای دولت آمریکا به فضا پرتاب کرد. این ماموریت روز یکشنبه ۱۷آوریل (۲۸فروردین) ساعت ۱۳:۱۳ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی وندنبرگ (Vandenberg) در ایالت کالیفرنیا انجام شد و طی آن ماهواره NROL-85 برای دفتر شناسایی ملی (NRO) ایالات متحده در مدار زمین قرار گرفت.

از محموله‌ها و اهداف این ماهواره اطلاعاتی در دست نیست؛ اما در مورد برخی ماهواره‌های قبلی همین سری که از پایگاه وندنبرگ به فضا پرتاب شده‌اند، حدس زده می‌شود در مدار خورشیدآهنگ قرار گرفته‌اند و معمولا ماهواره‌های سنجشی به این مدار تزریق می‌شوند.

موشک ماهواره‌بر اسپیس‌ایکس
پرتاب ماهواره‌بر فالکون-۹ اسپیس‌ایکس

ماهواره‌بر فالکون-۹

فالکون-۹ که هر بار پرتاب آن ۵۰ میلیون دلار هزینه دربردارد، حدود ۵۵۰ تن وزن داشته و قادر به انتقال نزدیک به ۲۳ تن محموله به مدار لئو است. ماهواره‌بر مذکور اولین بار در مه۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و با احتساب این ماموریت تاکنون ۱۴۸ بار به فضا پرتاب شده که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. ماهواره‌بر شرکت اسپیس‌ایکس از نفت سفید اصلاح‌شده (RP-1) و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. فالکون-۹ یک ماهواره‌‌بر بازگشت‌پذیر است و در این عملیات نیز مرحله اول آن بازیابی شد.

ماهواره‌برها تا پیش از ساخت فالکون-۹ هیچکدام قابلیت استفاده مجدد نداشتند. این ماهواره‌برها تنها یک بار می‌توانند محموله‌ای را به فضا بفرستند و پس از آن در حین بازگشت به زمین از بین می‌روند. از آنجایی‌ که هزینه توسعه ماهواره‌برها بسیار بالاست، بازگشت‌پذیری آن‌ها و فرود موفقیت‌آمیزشان پس از پرتاب که امکان استفاده مجدد را فراهم می‌آورد، از اهمیت ‌به‌ سزایی برخوردار است.

منبع spacenews wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65678
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها