یافته‌های جالب دانشمندان درباره آتشفشان‌های یخی پلوتو

محمدحسن هجرت: در مطالعه‌ای جدید روی تصاویر منطقه‌ای سیاره پلوتو که حاوی دو تپه اصلی است و دانشمندان حدس می‌زنند آتشفشان‌های یخی باشند، محققان به این نتیجه رسیدند که سطح اطراف این تپه‌ها احتمالا در اثر فعالیت‌های اخیر آتشفشان‌های یخی یا آتشفشان‌های دمای پایین شکل گرفته است. اما این موضوع به این معنا نیست که فوران‌های آتشفشانی دیگر رخ نمی‌دهند.

یافته‌های پژوهشگران این احتمال را افزایش می‌دهد که آتشفشان‌ها ممکن است هنوز فعال باشند و آب مایع یا چیزی شبیه به آن در زیر سطح پلوتو جریان دارد یا به تازگی جریان داشته است. فعالیت اخیر همچنین به این معنی است که احتمالا در لایه‌های داخلی پلوتو گرمای بیشتری نسبت به آنچه قبلا تصور می‌کردند، وجود دارد. با توجه به سایر تحقیقات، دانشمندان می‌گویند کار آن‌ها حتی می‌تواند احتمال وجود حیات زیر سطح آتشفشان‌های یخی پلوتو را افزایش دهد.

اولین نشانه یخ‌فشان‌های پلوتو در سال ۲۰۱۵ و حین پرواز کاوشگر نیوهرایزنز (New Horizons) ناسا از روی پلوتو مشاهده شد. محققان عکس‌های منطقه‌ای را که جوار دو تپه بزرگ و عظیم به نام‌های رایت مونس (Wright Mons) و پیکارد مونس (Piccard Mons) هستند، تجزیه‌وتحلیل کردند و فکر می‌کنند آتشفشان‌های منجمد باشند. رایت مونس کوهی به ارتفاع ۲.۵ تا ۳ مایل و حدود ۹۰ مایل عرض است، در حالی که پیکارد مونس تقریبا ۴ مایل ارتفاع و ۱۵۰ مایل عرض دارد.

بر خلاف سایر مناطق پلوتو، این منطقه دارای دهانه‌های برخوردی اندکی است که نشان می‌دهد این سطح از پلوتو در یک زمان نزدیک به عصر زمین‌شناسی کنونی انسان‌ها به وجود آمده است و این تپه‌ها کهن نیستند. کلسی سینگر (Kelsi Singer)، دانشمند موسسه تحقیقات جنوب غربی (Southwest Research Institute) آمریکا، می‌گوید: «احتمالا مواد فواره‌ها به طور کامل مایع نمی‌شود و گدازه یخی کمی حالت جامد شکل و منجمد دارد.»

pluto planet volcanos

مواد آتشفشان‌های پلوتو

وی ادامه می‌دهد: «مواد مذکور بیشتر شبیه یک ترکیب نسبتا سفت است که در آن مقداری مایع و مقداری یخ هست، یا می‌تواند شبیه یک جامد جاری و یا حتی یک ماده جامد مثل یخ باشد و هنوز می‌تواند جریان داشته باشد. این موضوع منطقی به نظر می‌رسد چرا که همه ما می‌دانیم یخ می‌تواند جریان یابد، زیرا یخچال‌های طبیعی داریم که روی زمین جریان دارند.»

دفع مواد یخی به سطحی با دما، فشار جوی و گرانش بسیار پایین و فراوانی یخ‌های فرار در سطح پلوتو این سیاره‌ را در میان دیگر سیاره‌های منظومه شمسی منحصر‌به‌فرد می‌سازد. هنوز چالش‌های بزرگی برای میکروب‌های ضعیفی که می‌خواهند روی پلوتو زندگی کنند، وجود دارد. زیرا زندگی و حیاتی که امروزه پیچیدگی آن را بر روی زمین می‌بینیم، مدیون میکروارگانیسم‌هاست.

منبع digiato zoomit
رضا محمدپور

ادم یه نوع احساس ترس میکنه، اون دوردستها سرد و دور . عاشق اینگونه اکتشافها هستم .