سیاره‌ای که در آن سنگ تبخیرشده می‌بارد!

0 868

تحقیقی جدید از یافته‌های تلسکوپ فضایی هابل جزئیاتی درباره ۲ سیاره از نوع مشتری داغ (Hot Jupiter) نشان می‌دهد که در یکی از آن‌ها سنگ تبخیرشده می‌بارد و اتمسفر دیگری بسیار داغ است. مشتری‌های داغ سیاره‌های بسیار بزرگی هستند که دمای آن‌ها به دلیل نزدیکی به ستاره‌شان بسیار زیاد است.

در همین رابطه بخوانید: سیاره‌ای که در آن باران جواهر می‌بارد!

دمای این اجسام آسمانی به بالاتر از ۱۶۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد که می‌تواند بیشتر فلزات از جمله تیتانیوم را تبخیر کند. همچنین سیاره‌های مذکور دارای داغ‌ترین اتمسفرهای شناخته‌شده هستند.

یکی از این سیاره‌ها WASP-178b نام دارد که در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری زمین قرار داشته و در اتمسفر آن هیچ ابری نیست. یک سوی این سیاره دائما به سمت ستاره میزبان است. اتمسفر آن نیز حاوی مونوکسید سیلیکون بوده که تندبادهایی با سرعت بیش از ۲ هزار مایل بر ساعت ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر در بخش تاریک آن گاز، خنک می‌شود و ابرهایی شکل می‌گیرد که سنگ از آن‌ها باریده و روی سطح سیاره تبخیر می‌شوند! سیاره دیگر KELT-20b نام دارد، تابش نور مافوق بنفش از ستاره آن نوعی لایه گرمایشی در اتمسفر ایجاد می‌کند که به گفته محققان تا پیش از این مشاهده نشده بود.

منجم آماتور

اظهارات پژوهشگران درباره این سیاره‌ها

دیوید سینگ (David Sing)، از مولفان این پژوهش، می‌گوید: «ما هنوز به درک خوبی از آب‌وهوا در محیط سیاره‌های مختلف دست نیافته‌ایم. هنگام بررسی زمین، تمام پیش‌بینی‌های مربوط به آب‌و‌هوا با سنجش‌های انجام شده همخوانی دارند. اما هنگامی که یک سیاره در دوردست بررسی می‌شود، قدرت پیش‌بینی محدود است، زیرا نظریه‌ای کلی درباره آنچه در سیاره روی می‌دهد و همچنین واکنش سیاره به شرایط شدید وجود ندارد.»

به گفته وی، هرچند آن‌ها از مبنای اصلی فیزیک و شیمی مطلع هستند، اما نمی‌دانند این روند به چه روش‌های پیچیده‌ای نمایان می‌شود.

منبع mehrnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65611
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها