دسترسی اوکراین به تصاویر ماهواره‌ای تجاری آمریکا

0 614

بنابر اظهارات مقامات آمریکا، به کمک سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده انتشار تصاویر ماهواره‌ای تجاری از حمله روسیه به اوکراین در طول جنگ تسهیل شده است. به گفته دیوید گوتیه (David Gauthier)، از مدیران سازمان ملی اطلاعات جغرافیایی (NGA) آمریکا، زمانی که روسیه برای حمله به اوکراین آماده می‌شد، این سازمان و دفتر شناسایی ملی (NRO) ایالات متحده تلاش‌های خود را برای کمک به اوکراین افزایش دادند.

در همین رابطه بخوانید: سایت عکس هوایی

وی ادامه می‌دهد: «ما حجم تصاویر الکترواپتیکی تجاری را که بر فراز اوکراین گرفته‌ می‌شود، بیش از دو برابر کردیم. تصاویر شرکت‌هایی مانند بلک‌اسکای (BlackSky)، پلنت لبز (Planet Labs) و مکسار (Maxar Technologies) در همین راستا برای مقامات اوکراین، ناتو و برخی ارگان‌های دیگر ارسال می‌شود.»

گوتیه اظهار می‌کند: «ما با بیش از ۱۰۰ شرکت همکاری کرده و در حال حاضر از تصاویر حداقل ۲۰۰ ماهواره تجاری بهره می‌بریم.» برای مثال شرکت مکسار مدعی است بر اساس تصاویر ماهوار‌ه‌ای این شرکت یک گور دسته جمعی در شمال غربی شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین، شناسایی شده است.

دانلود تصاویر ماهواره ای به روز

استفاده از رادار برای تصویربرداری از میان ابرها

آب‌وهوای بد و پوشش ابرهای سنگین بر فراز اوکراین به مشکلی برای ماهواره‌های تصویربرداری اپتیکال (نوری) تبدیل شده بود که از حسگرهای مادون قرمز، مرئی، نزدیک به مادون قرمز و موج کوتاه برای تولید تصاویر عکاسی استفاده می‌کنند. این ماهواره‌ها نمی‌توانند از میان ابرها زمین را رصد کنند، بنابراین NGA به ماهواره‌های مجهز به رادار دهانه ترکیبی (SAR) روی آورد که می‌توانند به پوشش ابر نفوذ کنند و در شب نیز عکس بگیرند.

گوتیه می‌افزاید: «ما تصاویر SAR تجاری را دریافت کرده و به طور مستقیم وارد عملیات کردیم. همچنین خرید خود را برای سراسر میدان نبرد پنج برابر افزایش دادیم.» او عنوان می‌کند: «این تصاویر ماه‌ها زودتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده در عملیات قرار دادیم و داده‌ها را به ناتو ارسال کردیم.»

گفتنی است از ابتدای آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، تصاویر ماهواره‌ای مختلفی از درگیری‌ها و نیروهای دو طرف منتشر شده که به درک شرایط میدان نبرد کمک بسیاری کرده است.

منبع isrc.ac
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65578
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها