استرالیا با همکاری ناسا ماهواره‌های سنجشی با دقت بالا توسعه می‌دهد

0 279

دولت استرالیا با همکاری ناسا در حال پیشبرد اولین ماموریت فضایی ملی این کشور برای رصد زمین است که طی آن چهار ماهواره سنجش از دور در مدار قرار خواهد گرفت. استرالیا در راستای اجرای برنامه خود اخیرا با ناسا توافقی را به انجام رسانده است و مطابق آن ماهواره‌هایی که تحت این برنامه توسعه می‌یابند، مکمل ماموریت ماهواره‌ای کلارئو-پی‌اف (CLARREO-PF) ناسا هستند. هدف از کلارئو-پی‌اف درک بهتر آب‌وهوای زمین با دقتی بالا عنوان شده است.

پایش‌های ماموریت یادشده پنج تا ده برابر دقیق تر از اندازه‌گیری‌هایی خواهد بود که توسط حسگرهای موجود ارائه می‌شود. کلارئو-پی‌اف همچنین روش‌های جدیدی را در انتقال دقت بالای خود به سایر حسگرهای نظارت بر زمین به کار خواهد گرفت.

قرار است ماموریت کلارئو پث‌فایندر (CLARREO Pathfinder) به عنوان نمونه اولیه این ماهواره‌ها همراه با کپسول باری دراگون (Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شده و روی این ایستگاه نصب شود. این ماموریت دارای عمر طراحی یک سال بوده و همراه با ایستگاه فضایی در فاصله حدودا ۴۰۰ کیلومتری زمین به پایش سیاره خاکی می‌پردازد.

ماموریت فضایی ماهواره ناسا
نمای ماموریت کلارئو پث‌فایندر

این پروژه سالانه ۳۹ میلیون دلار هزینه خواهد داشت و آن را آژانس فضایی استرالیا (Australian Space Agency) هدایت می‌کند. همچنین چند سازمان دولتی این کشور شامل آژانس دولتی زمین‌شناسی استرالیا (Geoscience Australia)، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود (CSIRO) و اداره هواشناسی (Bureau of Meteorology) در آن مشارکت خواهند داشت. تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۰۰ شرکت از سراسر استرالیا در توسعه این پروژه و تولید قطعات همکاری کنند.

ماموریت فضایی ملی استرالیا

امضای این توافق میان استرالیا و ناسا گامی در جهت کمک به دستیابی به اهداف تعیین‌شده تحت ماموریت فضایی ملی استرالیا برای رصد زمین است. اهداف تحت این ماموریت فضایی شامل دسترسی ایمن به جریان داده‌های رصد زمین، ایجاد قابلیت‌های فضایی مستقل برای استرالیا و عقد قرارداد با شرکای بین‌المللی به منظور توسعه ماموریت‌های فضاپایه است.

منبع spacewar afr zdnet
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65528
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها