دقیق‌ترین شبیه‌سازی از جهان آغازین+ویدئو

0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

دانشمندان دیدگاه دقیقی را از چگونگی گسترش جهان پس از بیگ بنگ ارائه کرده‌ و طی آن دقیق‌ترین شبیه‌سازی از جهان اولیه را توسعه داده‌اند. این شبیه‌سازی با نام تسان (Thesan) برای پاسخ به سوالات دیرینه در مورد جهان استفاده می‌شود؛ از جمله اینکه نور در کیهان اولیه چقدر می‌توانست حرکت کند و کدام کهکشان‌ها مسئول بازیونیده شدن (Reionization) هستند.

در همین رابطه بخوانید: عکس سحابی چشم خدا

در کیهان‌شناسی، بازیونیده‌ شدن نام فرآیندی است که در آن ماده پس از دوران تاریک (Dark Age) جهان، مجددا یونیزه شد (تبدیل اتم‌ها یا مولکول‌ها به یون) و دومین گذار فاز اصلی گاز در جهان محسوب می‌شود. از آنجا که بیشتر ماده باریونی به شکل هیدروژن است، معمولا این فرآیند به بازیونیده‌ شدن گاز هیدروژن اشاره دارد.

به گفته پژوهشگران، تسان به عنوان پلی برای اتصال به جهان آغازین عمل می‌کند. این شبیه‌سازی به عنوان یک همتای ایده‌آل برای تاسیسات رصدی آتی که می‌خواهند اساسا درک ما از کیهان را تغییر دهند، در نظر گرفته شده است.

دقیق‌ترین نما از بازیونیده شدن کیهان

شبیه‌سازی مذکور که با همکاری دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) آمریکا، موسسه ماکس پلانک (Max Planck Institute) آلمان و دانشگاه هاروارد (Harvard University) آمریکا، انجام شده است، جزئی‌ترین و دقیق‌ترین نما را از بازیونیده شدن کیهان در بزرگ‌ترین حجم فضا ارائه می‌دهد.

بیگ بنگ انفجار بزرگ
پروژه تسان

امروزه مدل‌های شبیه‌سازی زیادی وجود دارد، اما آن‌ها یا با وضوح پایین مدل‌سازی می‌کنند یا حجم زیادی از فضا را در بر نمی‌گیرد. این در حالی است که هدف دانشمندان پوشش حجم زیادی از فضا با وضوح بالا می‌باشد.

منبع isna wikipedia youtu.be