رصد ۱۴ سیاه‌چاله کلان جرم فعال در خوشه کهکشانی تار عنکبوت

بنابر داده‌های رصدخانه پرتو ایکس چاندرا (Chandra) ناسا، اجرام درون خوشه کهکشانی (Galaxy Cluster) تار عنکبوت (Spiderweb Protocluster) در حال رشد هستند. دانشمندان پس از هشت روز رصد این خوشه کهکشانی نشانه‌هایی از ۱۴ سیاه‌چاله کلان جرم فعال در حال رشد را شناسایی کردند. کهکشان تار عنکبوت در مرکز این خوشه کهکشانی و در فاصله ۱۰.۶ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد و با نام J1140-2629 شناخته می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: سفید‌چاله چیست؟

این رصدخانه موفق به شناسایی اشعه ایکس در این خوشه کهکشانی شده‌ است. سپس این داده‌ها با داده‌های نوری تلسکوپ سوبارو (Subaro) واقع در آمریکا ترکیب شدند. تصویر به دست آمده حدود ۱۱.۳ میلیون سال نوری وسعت دارد. این تصویر نشان داد که بیشتر حباب‌ها از جمله ۱۴ موردی که در تصویر جدید و عمیق چاندرا شناسایی شده‌اند، سیاه‌چاله هستند. داده‌های اشعه ایکس نشان می‌دهد موادی که در این سیاه‌چاله می‌افتند دارای یک جرم عظیم هستند.

سیاه‌چاله فضا

دلایل رشد سیاه‌چاله‌ها در کهکشان‌ها

۱۴ منبع کشف‌شده نشان می‌دهد حدود ۲۵ درصد از عظیم‌ترین کهکشان‌ها حاوی سیاه‌چاله‌هایی هستند که به طور فعال در حال رشدند. چندین عامل محیطی در این موضوع نقش دارند؛ یکی نرخ بالای برخورد و فعل و انفعالات بین کهکشان‌هاست و به حرکت گازها به سمت سیاه‌چاله‌های مرکز هر کهکشان منجر می‌شود که این امر نیز مقدار زیادی ماده برای مصرف فراهم می‌کند. دلیل دیگر این است که احتمالا این خوشه کهکشانی حاوی گاز سرد (Refrigerant) باشد، چرا که این سیاه‌چاله‌ها گاز سرد را راحت‌تر از گاز داغ مصرف می‌کنند.