دورترین جرم کیهانی شناخته‌شده تا به امروز کشف شد

0 484

ستاره‌شناسان دورترین جرم کیهانی و قدیمی‌ترین کهکشان شناخته‌شده تاکنون را کشف کرده‌اند که در فاصله‌ ۱۳.۵ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد. دانشمندان در مورد این کهکشان اولیه با نام HD1 دو نظریه مطرح می‌کنند؛ HD1 با سرعتی بسیار زیاد در حال تشکیل ستارگان بوده و حتی شاید محل تشکیل اولین ستارگان جهان موسوم به ستاره‌های جمعیت ۳ (Population III Stars) باشد. HD1 می‌تواند حاوی یک سیاه‌چاله کلان جرم با جرم حدود ۱۰۰ میلیون برابر خورشید باشد.

در همین رابطه بخوانید: پیرترین ستاره کهکشان راه‌ شیری

کشف دورترین کهکشان

یوییچی هاریکان (Yuichi Harikane)، ‌ستاره‌شناس دانشگاه توکیو (University of Tokyo) ژاپن، می‌گوید:‌ «کشف HD1 در میان بیش از ۷۰۰ هزار جرم دیگر کار بسیار دشواری بود.» محققان دریافتند HD1 سالانه بیش از ۱۰۰ ستاره تشکیل می‌دهد که همین تعداد هم دست‌کم ۱۰ برابر بیشتر از انتظار اخترشناسان است و بنابراین گمان می‌رود کهکشان مذکور ستاره‌هایی عادی را تشکیل ندهد.

فابیو پاکوچی (Fabio Pacucci)، از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین (Harvard–Smithsonian Center for Astrophysics) آمریکا، می‌گوید:‌ «اولین جوامع از ستارگانی که در کیهان شکل گرفتند، نسبت به ستاره‌های امروزی، پرجرم‌تر، درخشان‌تر و داغ‌تر بودند. در حقیقت ستاره‌های اولیه قادر به تولید نور ماورا بنفش بیشتری نسبت به ستاره‌های معمولی هستند که می‌توانند باعث درخشندگی HD1 شوند. با این حال وجود یک ابرسیاه‌چاله نیز می‌تواند علت روشنایی قابل توجه HD1 را توضیح دهد.»

کهکشان کیهان فضا

این کهکشان در پی بیش از ۱۲۰۰ ساعت رصد آسمان با استفاده از تلسکوپ‌های سوبارو (Subaru) در ایالت هاوایی آمریکا، ویستا (Vista) در شیلی، تلسکوپ مادون قرمز بریتانیا (UKIRT) و تلسکوپ فضایی اسپیتزر (Spitzer) ناسا کشف شد. به زودی محققان از تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز برای رصد دوباره کهکشان HD1 استفاده خواهند کرد.

منبع isna digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65474
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها