۵ حقیقت جالب در مورد شهاب‌سنگ‌ها که شاید ندانید!

0 945

شهاب‌سنگ به تکه‌ای بازمانده از اجرامی مانند یک دنباله‌دار، سیارک یا شهاب‌واره می‌گویند که در فضا شکل گرفته و توانسته است پس از عبور از جو و تاب آوردن بازخورد این گذر، روی زمین یا سیاره‌ای دیگر فرود آید.در اینجا به ۵ مورد از حقایق کمتر شناخته شده در مورد شهاب‌سنگ‌‌ها می‌پردازیم.

در همین رابطه بخوانید: آیا خرید و فروش شهاب سنگ قانونی است؟

۱. تا پیش از قرن نوزدهم هیچ‌کس نمی‌دانست که شهاب‌سنگ‌ها از فرای جو زمین نشات می‌گیرند

در گذشته به طور معمول تصور بر آن بود که این اجرام، سنگ‌های معمولی از زمین هستند که توسط بادهای شدید و آتشفشان‌ها به هوا پرتاب شده‌اند. به طور متوسط روزانه بیش از ۱۰۰ تن مواد فرازمینی بر زمین می‌ریزد که بیشتر آن‌ها از شهاب‌سنگ‌های کوچک نشات می‌گیرند.

شهابسنگ اجرام آسمانی سیارک

۲. اولین تعامل شناخته شده انسان و شهاب‌سنگ‌ به حدود ۶ هزار سال قبل باز می‌گردد

ذرات کوچکی از شهاب‌سنگ‌ها برای نخستین بار در گوری مربوط به ۴ هزار سال قبل از میلاد در مکانی که امروزه تپه سیَلک نامیده‌ می‌شود، یافت شده است. تپه سیلک یکی از مکان‌های تاریخی پس از تمدن جیرفت کرمان در فلات ایران است که مدارک مکتوب متعلق به دوران پیش از هخامنشی در آن پیدا شده است.

۳. شهاب‌سنگ‌ها تبعیض قائل نمی‌شوند!

آن‌ها تمامی مرزهای سیاسی و جغرافیایی را نادیده می‌گیرند. با این وجود مناطقی که بیشترین شهاب سنگ را می‌توان در آن‌ها یافت، مناطقی هستند که به طور طبیعی فاقد سنگ‌های تیره بوده و پوشش گیاهی ‌آن‌ها مسدودکننده دید نیست.

مسلما قطب جنوب بهترین مکان برای جستجوی شهاب‌سنگ است. شهاب‌سنگ‌های مریخی زیادی در نیم‌کره پایینی زمین و در این قاره یافت شده‌اند. با این حال سه منطقه دیگر نیز زمینه‌های شکار شهاب‌سنگ‌های افسانه‌ای را فراهم می‌کنند. این مناطق شامل دشت نولاربور (Nullarbor) استرالیا، صحرای وسیع و مسطح آتاکاما (Atacama) شیلی و سواحل جنوب شرقی شبه جزیره عربستان می‌شود.

شهاب سنگ سیارک جرم آسمانی

۴. از نظر تاریخی بشریت از مرگ در اثر برخورد شهاب‌سنگ هراسی نداشته است

برنکا می‌گوید: «علت آن این است که تنها چند صد سال است که مردم متوجه احتمال سقوط شهاب‌سنگ‌ها از فضا بر روی زمین شده‌اند. علاوه بر آن نسل‌های گذشته با مشکلات زمینی دیگری مانند وبا و قطحی مواجه بودند.»

۵. اولین فردی که در اثر برخورد شهاب‌سنگ جان خود را از دست داد که بود؟

برنکا می‌نویسد: «تنها طی دو سال اخیر اسنادی یافت شده‌اند که تایید می‌کند یک مرد در سال ۱۸۸۸ در نتیجه‌ برخورد شهاب‌سنگ جان خود را از دست داده است. این برخورد بر فراز عراق امروزی رخ داده، اما شهاب‌سنگ مورد نظر هنوز یافت نشده است.»

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65457
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها