امواجی عجیب در خوشید کشف شد!

نوع عجیبی از امواج خورشیدی کشف شده‌ است که از طریق پلاسمای سازنده خورشید به سمت عقب حرکت می‌کنند. ۳ مکانیزم احتمالی برای توضیح این امواج وجود دارد و هیچ کدام از آن‌ها با داده‌های به دست آمده همخوانی ندارد؛ بنابراین وجود امواج یک راز باقیمانده است.

در همین رابطه بخوانید: چگونه با خورشید ساعت را تعیین کنیم؟

کریس هانسن (Chris Hansen)، از دانشگاه نیویورک ابوظبی (New York University Abu Dhabi) امارات متحده عربی، و همکارانش این امواج را رصد کرده‌اند که امواج گردابی رتروگراد با فرکانس بالا (High-Frequency Retrograde) نامیده می‌شوند.

این کشف با توجه به اطلاعات جمع‌آوری‌شده طی چند دهه در تلسکوپ‌های زمینی و فضایی انجام شده است. امواج مذکور از گروه‌ گرداب‌های کوچک تشکیل می‌شوند که در جهت مخالف چرخش خورشید به دور این ستاره حرکت می‌کنند. با این حال، گرداب‌ها سه برابر سریع‌تر از سایر امواج مشابه به دور خورشید در حرکتند. سرعت حرکت آن‌ها بیشتر از آن چیزی است که بتوان با هر یک از مدل‌های حرکت پلاسما در خورشید توضیح داد.

sun-solar-orbiter-nasa
تصویر دقیق سولار اوربیتر از خورشید

دلایل احتمالی ایجاد این امواج

محققان سه توضیح احتمالی را مطرح کردند؛ این امواج توسط میدان‌های مغناطیسی در خورشید ایجاد شده‌اند یا از امواج دیگری در خورشید به نام امواج گرانشی پدید می‌آیند و یا اینکه به دلیل فشرده‌سازی پلاسما به وجود آمده‌اند، اما هیچ‌یک از این ایده‌ها با داده‌ها مطابقت ندارد. به گفته هانسن ممکن است ترکیبی از مغناطیس، گرانش و فشردگی باعث ایجاد این امواج شود.

امکان دارد نوع مشابهی از امواج در اقیانوس‌های زمین وجود داشته باشد. این امواج راسبی (Rossby) نامیده می‌شوند و با سرعتی بسیار بیشتر از آنکه دانشمندان قادر به توضیح باشند، حرکت می‌کنند. محققان نتوانستند مکانیسم قابل قبول دیگری را بیاندیشند و امیدوارند که مدل‌سازی دقیق‌تر بتواند این امواج عجیب را در آینده توضیح دهد.

منبع mehrnews