مرگ رازآلود یک غول سرخ!

محققان دانشگاه یو سی ال ای (University of California, Los Angeles به اختصار UCLA) آمریکا و آزمایشگاه پیش‌رانش جت (JPL) ناسا یک غول سرخ غنی‌ از کربن کشف کردند که ابتدا ۶ حلقه مولکولی از خود ساطع می‌کرد و به‌آرامی درحال گسترش بود.

غول سرخ، یک ستاره بزرگ و درخشان است که در مرحله دوم عمرش به سر می‌برد و همجوشی هسته‌ای (Nuclear Fusion) در لایه بیرونی مرکز این ستاره اتفاق می‌افتد. ماده خارج‌شده شبیه به پیکر ساعت شنی با سرعت بالا از سوی ستاره وارد فضا شد که علامتی برای دگرگونی سریع آن بود، در حالی که شعله‌ای عظیم پیش از اتمام انرژی‌اش زندگی آن را پایان داد.

در همین رابطه بخوانید: بزرگ‌ترین ستاره کهکشان راه‌ شیری

ستاره غول سرخ

مشاهده لحظات مرگ این ستاره

مارک موریس (Mark Morris)، استاد دانشگاه یو سی ال ای، گفت: «ما توانستیم لحظات مرگ این ستاره را در فرآیند بیرون‌ریزی اتمسفر آن که در نهایت منجر به بیرون‌ریزی بیشتر توده آن شد مشاهده کنیم و این آخرین مرحله زندگی غول‌های سرخ است، اما از اینکه توده در حال بیرون‌ریزی مجموعه‌ای از حلقه‌های پیرامونی ستاره بود، متعجب شدیم!»

این اولین موردی است که چند حلقه در حال تکامل دور ستاره‌ای در حال مرگ دیده می‌شوند. بیش از ۹۰ درصد ستاره‌ها با میزان توده مشابه یا بزرگ‌تر از خورشید به شکلی دگرگون می‌شوند که دانشمندان آن را شاخه مجانبی غول‌ستاره (Asymptotic Giant Branch) می‌نامند و ستاره وی هیدرا (V Hydrae) مثالی از آن است.

این ستاره تقریبا در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری زمین در صورت فلکی هیدرا واقع شده است. وی هیدرا در میان میلیون‌ها ستاره توجه منجمان را به دلیل رفتار و مولفه‌هایش بیشتر به خود جلب کرده است؛ مولفه‌هایی که شامل فوران‌های عظیم پلاسما که هر هشت سال روی می‌داد و حضور ستاره‌های نامریی اطرافش که در انفجارهای آن نیز دخالت داشتند، می‌شوند.

منبع irna