روسیه یک ماهواره جاسوسی به فضا پرتاب کرد

0 532

روسیه پنجمین ماهواره از سری ماهواره‌های شناسایی و امنیتی لوتوس-اس‌۱ (Lotos-S1) را به وسیله ماهواره‌بر سایوز-۲ (Soyuz-2) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز پنجشنبه ۷آوریل ساعت ۱۱:۲۰ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی پلستسک (Plesetsk) در شمال غرب روسیه انجام شد و طی آن ماهواره مذکور که کازموس-۲۵۴۴ (Kosmos-2554) نیز خوانده می‌شود، در ارتفاع حدودا ۹۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

ماهواره‌های جاسوسی سری لوتوس-اس۱ به عنوان جایگزینی برای ماهواره‌های شناسایی تسلینا (Tselina) و US-PM ساخته می‌شوند. از دهه ۱۹۹۰ برنامه‌ای موسوم به لیانا (Liana) با هدف توسعه ماهواره‌های شناسایی و اطلاعاتی ارتقایافته و توانمندتر برای روسیه اجرایی شد که از طریق آن سری ماهواره‌های لوتوس و پایون (Pion) ساخته شده‌اند.

ماهواره‌های لوتوس-اس‌۱ به طور خاص جایگزین سری تسلینا-۲ می‌شوند که در دهه ۱۹۸۰ طی بیش از دو دهه در مدار زمین قرار گرفتند. ماموریت این ماهواره‌ها که اولین آن‌ها سال ۲۰۱۴ به فضا فرستاده شد، رهگیری سیگنال‌های رادیویی و انتقال اطلاعات جمع‌آوری‌شده به زمین برای تجزیه‌وتحلیل‌های نظامی است.

ماهواره نظامی روسیه
نمای ماهواره‌های لوتوس-اس۱

ماهواره‌های لوتوس را مرکز پراگرس راکت اسپیس (Progress Rocket Space Centre) و شرکت دفتر طراحی مهمات جنگی (Arsenal Design Bureau) هر دو متعلق به روسیه ساخته‌اند و از باس ماهواره‌ای Yantar بهره می‌برند.

ماهواره‌بر سایوز-۲

سایوز-۲ نسخه پیشرفته ماهواره‌بر سایوز است که آن را مرکز پراگرس راکت اسپیس و اداره طراحی خودکار شیمیایی (Chemical Automatics Design Bureau) روسیه ساخته‌اند. ماهواره‌بر مذکور دارای چهار نسخه بوده که در این ماموریت از نسخه سایوز ۲.۱بی (Soyuz 2.1b) استفاده شد. سایوز ۲.۱بی قادر به حمل ۸۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

سایوز-۲ یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای سوخت مایع با طول کلی ۴۶.۳ متر بوده و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۲.۹۵ متر و ۲.۶۶ متر است. این ماهواره‌بر با وزن ۳۱۲ تن اولین بار در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۱۴۰ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۷ مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب سایوز-۲ برای آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) بین ۳۵ تا ۴۸.۵ میلیون دلار هزینه دربردارد.

منبع rocketlaunch nasaspaceflight space.skyrocket wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65404
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها