ساخت کپسول‌های کرو دراگون اسپیس‌ایکس متوقف می‌شود

0 245

شرکت اسپیس‌ایکس تصمیم دارد تولید کپسول‌های کرو دراگون (Crew Dragon)اسپیس ایکس را متوقف و منابع خود را صرف تکمیل توسعه حامل فضایی استارشیپ (Starship) کند؛ حاملی که برای اعزام فضانوردان به ماه و مریخ در حال ساخت است. کرو دراگون اسپیس‌ایکس شامل ۴ کپسول چند بار مصرف می‌شود که این شرکت هم‌اکنون مشغول ساخت چهارمین نمونه آن است.

در همین رابطه بخوانید: نمای زیبای زمین از پنجره فضاپیمای اسپیس‌ایکس+فیلم

دراگون برخلاف شاتل فضایی که به هواپیما شباهت داشت، کپسولی قطره‌ای‌شکل مانند کپسول‌های مرکوری (Mercury)، جمنای (Gemini) و آپولو در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۷۰ است. این کپسول سوار بر حامل دومرحله‌ای فالکون-۹ (Falcon-9) از پایگاه‌های فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) و کندی (Kennedy) ناسا که هر دو در ایالت فلوریدا واقع شده‌اند، به مدار زمین پرتاب می‌شود.

مشخصات فنی دراگون

نسل اول کپسول اسپیس‌ایکس ۶/۱ متر طول و ۳/۷ متر قطر داشت و وزن خشک آن ۴۲۰۰ کیلوگرم بود. این فضاپیما پس از انجام آخرین ماموریت در مارس۲۰۲۰ بازنشست شد و جای خود را به نسل دوم داد. دراگون-۲ اکنون در دو مدل باربری و مسافربری، عملیاتی است. مدل مسافربری دراگون-۲، کرو دراگون و مدل باربری، کارگو دراگون (Cargo Dragon) نام دارد. کارگو دراگون بدون صندلی، کنترل‌های کاکپیت، سامانه‌های پشتیبانی حیات و موتورهای مخصوص لغو پرتاب پرواز می‌کند.

قرار است یک کپسول کرو دراگون در اوایل آوریل سال جاری میلادی به فضا پرتاب شود. اسپیس‌ایکس نخستین بار در نوامبر۲۰۲۰ فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین المللی برد؛ عملیاتی که بخشی از برنامه تجاری اعزام خدمه به فضا بود.

منبع mehrnews zoomit
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65360
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها