حلقه‌های زحل در حال ناپدید شدن هستند!

دانشمندان می‌گویند حلقه‌های سیاره زحل در حال ناپدید شدن هستند؛ امری که به دلیل روند قابل مشاهده باران حلقه (Ring Rain) اتفاق می‌افتد، یعنی زمانی که سیاره‌هایی مانند زحل، حلقه‌های متمایز خود را از دست می‌دهند. البته این اتفاق به تدریج رخ می‌دهد و احتمال داده می‌شود که ناپدید شدن حلقه‌های سیاره زحل تقریبا ۳۰۰ میلیون سال طول بکشد.

سن حلقه‌های زحل

تجزیه‌وتحلیل سال‌های اخیر از تصاویر ماموریت کاسینی (Cassiny) ناسا نشان می‌دهد که این حلقه‌ها ممکن است در واقع از نظر کیهانی جوان باشند و بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون سال پیش ظاهر شده باشند.

سیاره-زحل-ناسا

با این وجود جیمز اودوناگو (James O’Donoghue)، سیاره‌شناس آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA)، می‌گوید: «این مفهوم که چیزی به‌ظاهر تغییرناپذیر مانند حلقه‌های زحل در مقیاس کیهانی کاملا جدید است، و حتی روزی از بین خواهند رفت، شگفت‌آور است. اما این شانس ماست که به حلقه‌های زحل در دوران اوج آن‌ها نگاه می‌کنیم.»

پیش از این دانشمندان سن حلقه‌ها را ۴.۶ میلیارد سال برآورد می‌کردند، اما داده‌های تازه نشان داد که جرم حلقه‌ها کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی است و این یعنی نمی‌توانند میلیاردها سال عمر داشته باشند. با همه این‌ها هنوز سرنوشت پس از این حلقه‌ها مشخص نیست و شاید بعدها باز هم قمر دیگری یا یک دنباله‌دار باعث شکل‌گیری حلقه‌های تازه‌ای اطراف زحل شوند.