سیاره‌ای نزدیک به زمین که انباشته از الماس است!

0 1,121

سیاره عطارد سال‌های آغازین پرتلاطمی را پشت‌سر گذاشته است و امکان دارد امروزه سطحی انباشته از الماس داشته باشد. بر اساس پژوهشی جدید، سنگ‌های فضایی که در گذشته به پوشش گرافیتی عطارد برخورد کرده‌اند و ممکن است تراشه‌های الماس را به‌وجود آورده باشند. عکس سیاره عطارد را بینید.

کوین کانن (kevin kanen)، زمین‌شناس دانشکده معدن کلرادو (Colorado School of Mines) آمریکا، می‌گوید: «موج فشار ناشی از سیارک‌ها یا دنباله‌دارهایی که با سرعت ده‌ها کیلومتربرثانیه به سطح عطارد برخورد می‌کنند، ممکن است گرافیت را به الماس تبدیل کرده باشند.»

سیاره-عطارد-منظومه-شمسی

گذشته عطارد

عطارد سیاره‌ای سرشار از کربن به‌شکل گرافیت است و در حدود ۴ میلیارد سال پیش فشار زیادی براثر برخوردهای سیارکی به آن وارد شد. در طول دوران مخرب و متلاطم عطارد به نام آخرین بمباران سنگین (Late Heavy Bombardment)، وضعیت این سیاره حتی از ماه هم بدتر بود.

این سیاره مانند بسیاری از دنیاهای دیگر منظومه شمسی از جمله زمین، با اقیانوس ماگما پوشیده شده بود که بعدها سرد و سخت شد؛ اما برخلاف سیاره‌های دیگر، لایه‌ای از گرافیت روی سنگ‌های مذاب شکل گرفت. کانن در پژوهش خود آثار برخوردهای متوالی ۱۹ کیلومتر از پوسته فوقانی عطارد را در چند میلیارد سال آینده مدل‌سازی کرده است. لایه‌ی گرافیتی ممکن است بیش از ۹۰ متر ضخامت داشته باشد و فشار برخوردهای سیارکی به‌قدری کافی بوده‌اند که بتوانند ۳۰ تا ۶۰ درصد از آن را به الماس‌های ضربه‌ای (Shock Diamonds) تبدیل کنند.

براساس تخمین‌ها، حجم الماس‌ها می‌تواند به ۱۶ کوادریلیون تن برسد، گرچه الماس‌ها اغلب بسیار ریز و پراکنده و زیر سطح دفن هستند. شواهد مربوط به پژوهش‌های دیگر هم این نتیجه را تایید می‌کنند. اکنون کانن به‌دنبال حل این پرسش است که آیا سیاره‌های دوردست‌تر نیز الماس دارند یا خیر.

منبع zoomit