راکت لب دو ماهواره سنجشی را به فضا فرستاد

0 102

شرکت آمریکایی راکت لب (Rocket Lab) دو ماهواره سنجش از راه دور را به وسیله ماهواره‌بر الکترون (Electron) به فضا پرتاب کرد. این ماموریت روز شنبه ۲آوریل (۱۳فروردین) ساعت ۱۲:۴۱ به وقت گرینویچ از پایگاه راکت لب در کشور نیوزلند انجام گرفت و طی آن ماهواره‌های منظومه شرکت آمریکایی بلک‌اسکای گلوبال (BlackSky Global) در ارتفاع حدودا ۵۰۰ کیلومتری زمین مستقر شدند.

ماهوار‌ه‌های بلک‌اسکای با وزن ۵۶ کیلوگرم و عمر طراحی ۳ سال، از باس ماهواره‌ای اسکات (SCOUT) بهره می‌برند. این ماهواره‌‌ها مجهز به ابزاری موسوم به اسپیس‌ویو-۲۴ (SpaceView-24) بوده و قادر به تصویربرداری پانکروماتیک (سیاه و سفید) در چهار باند با قدرت تفکیک مکانی ۰.۹ تا ۱.۱ متر هستند. اولین ماهواره این منظومه سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شده و قرار است در نهایت ۶۰ ماهواره از منظومه مذکور در مدار قرار گیرد.

earth-observation-satellite
نمای ماهواره‌های سنجشی بلک‌اسکای

ماهواره‌بر الکترون

الکترون با وزن ۱۲۵۰۰ کیلوگرم قادر به حمل ۱۵۰ تا ۲۲۵ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین است. این ماهواره‌بر که اولین بار در مه۲۰۱۷ به فضا پرتاب شده، با احتساب این ماموریت تاکنون ۲۵ عملیات پرتاب داشته که ۳ مورد آن ناموفق بوده است. الکترون از قابلیت بازگشت‌پذیری برخوردار است، البته در این ماموریت راکت لب اقدام به بازیابی آن نکرد.

ماهواره‌بر یادشده که هر بار پرتاب آن هزینه‌ای در حدود ۷.۵ میلیون دلار دربردارد، از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب است.

منبع space.skyrocket space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65349
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها