تعیین استان‌های با بیشترین آلودگی نوری با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای

0 412

در یک مطالعه با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای، تغییرات آلودگی نوری (Light Pollution) ایران در یک بازه ۱۷ ساله مورد بررسی قرار گرفت و استان‌های تهران و البرز به‌ عنوان استان‌هایی با بالاترین میزان آلودگی نوری در کشور شناسایی شدند. استان‌های خوزستان، اصفهان، بوشهر و فارس در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. علیرضا صالحی‌پور میلانی، استادیار ژئومورفولوژی دانشگاه شهید بهشتی، طی این مطالعه آلودگی نوری ایران را در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۱ مورد بررسی قرار داد.

برای بررسی آلودگی نوری و ارزیابی تغییرات میزان نور شب، ابزارهای مختلفی وجود دارد. با توجه به این‌ که روش‌های میدانی بررسی آلودگی نوری بسیار پرهزینه و دشوار است، استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و سنجش از راه دور می‌تواند روش مناسبی برای بررسی آلودگی نوری باشد.

اهمیت بررسی آلودگی نوری

وجود بیش از حد نور مصنوعی، به‌ ویژه در تاریکی شب می‌تواند آلودگی نوری محسوب شود و بر روی محیط‌ زیست و انسان تاثیر منفی بگذارد. آلودگی نوری پیامدهای جدی برای سلامتی انسان دارد و باعث ایجاد استرس، فشار چشم و از بین رفتن دید می‌شود. این آلودگی همچنین می‌تواند بر فعالیت‌های فیزیولوژیک بسیاری از حیوانات نیز اثرگذار باشد و فعالیت‌های طبیعی آن‌ها را مختل کند.

تاثیر آلودگی نوری
تاثیر آلودگی نوری

به همین دلیل شناسایی، پایش و پهنه‌بندی مناطق حساس به آلودگی نوری برای ارزیابی این مناطق و کاهش آسیب‌هایی که در آینده می‌تواند در این مناطق داشته باشد، برای برنامه‌ریزان در سطح ملی و منطقه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65342
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها