1 22,310

مستندهای نجومی و فضایی اطلاعات زیادی را در زمینه کهکشان‌ها، ستاره‌ها، ماموریت‌های سرنشین‌دار و بی‌سرنشین فضایی و امکان وجود حیات در سیاره‌های مختلف به علاقمندان این حوزه ارائه می‌دهند. در ادامه به مرور بهترین مستندهای فضایی می‌پردازیم.

همچنین می‌توانید همه مستندهای با زیرنویس فارسی (کلیک کنید) و همه مستندهای با دوبله فارسی (کلیک کنید) را به صورت یکجا با تخفیف بسیار مناسب تهیه کنید.

مرور مقاله -

مستند انفجار (روایت فاجعه‌بارترین حوادث فضایی جهان)

مستند «انفجار» توسط دفتر مطالعات فضایی اسپاش تهیه شده است و در آن به بررسی و تحلیل فاجعه‌بارترین حوادث فضایی جهان پرداخته می‌شود. این مستند را استاد فقید سیروس برزو روایت می‌کند و در ۱۰ قسمت تولید شده است. مستند جذاب انفجار را با ۵۰ درصد تخفیف تهیه کنید: لینک دانلود

مستند سیروس برزو

مستندهای فضایی دوبله فارسی

مستند منظومه شمسی

مستند «منظومه شمسی» با دوبله فارسی شما را در سفری شگفت‌انگیز، با سیارات این منظومه آشنا می‌کند. در این مستند تمام سیاره‌ها، خورشید و همچنین کمربند کویپر معرفی می‌شوند و نکات جالب و آموزنده‌ای درباره آن‌ها ارائه می‌شود. در مستند منظومه شمسی، سفری به کهکشان راه شیری به عنوان کهکشان خانگی‌مان نیز خواهیم داشت. این مستند در ۱۴ قسمت تهیه شده است. لینک دانلود

مستند منظومه شمسی

مستند در سایه سیاهچاله ۲۰۱۹

مستند جذاب «در سایه سیاهچاله» درباره پروژه بی‌نظیر و خارق‌العاده تهیه اولین عکس از یک سیاه چاله است که با استفاده از ارتباط هشت تلسکوپ در سراسر کره زمین و طی چند سال تلاش صورت گرفت. در این مستند با دوبله فارسی همچنین اطلاعاتی جالب درباره مرموزترین اجرام فضایی یعنی سیاهچاله‌ها ارائه می‌شود. لینک دانلود

مستند سیاه چاله

مستند در جستجوی حیات فرازمینی

آیا بشر در جهان تنهاست یا جهان‌های دیگری هستند که در آن‌ها زیست فرازمینی وجود دارد و موجودات فرازمینی هوشمندی با تماشای آسمان شب، همین سوال را از خود می‌پرسند؟ در مستند جذاب «جستجو برای حیات فرازمینی» با دوبله فارسی دانستنی‌های بسیار جالبی درباره احتمال وجود موجودات بیگانه و نحوه اکتشاف زیست فرازمینی به دست می‌آورید. لینک دانلود

حیات فرازمینی آدم فضایی

مستند مریخ: درون اسپیس‌ایکس ۲۰۱۸

مستند مهیج «مریخ: درون اسپیس‌ایکس» به برنامه شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک برای دستیابی بشر به مریخ و اقامت انسان در سیاره سرخ می‌پردازد. این مستند جذاب در طول سه سال تهیه شده و شما را با شکست‌ها و موفقیت‌های پروژه‌های اسپیس‌ایکس از دیدگاه ایلان ماسک و مهندسان این شرکت و نیز فناوری‌ها و پیشرفت‌های چشمگیر آن‌ها آشنا می‌کند. لینک دانلود

مستند مریخ درون اسپیس ایکس

مستند انفجار ستارگان

انفجار ستارگان موسوم به «ابرنواختر» یکی از شگفتی‌های کیهان محسوب می‌شود که درخشش آن‌ها می‌تواند به روشنایی کهکشانی متشکل از میلیاردها ستاره معمولی باشد! در مستند جذاب «انفجار ستارگان» این پدیده‌های حیرت‌انگیز کیهانی و انواع آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. لینک دانلود

ابرنواختر فرانواختر چیست
ابرنواختر

مستندهای فضایی زیرنویس فارسی

مستند مهندسی خارق‌العاده تلسکوپ جیمز وب ۲۰۲۱

مستند «مهندسی خارق‌العاده تلسکوپ جیمز وب» (The Insane Engineering of James Webb Telescope) به معرفی و شرح ابزار به کار رفته در جیمز وب، نحوه اکتشافات و اینکه از چه موادی ساخته شده است می‌پردازد. تلسکوپ فضایی جیمز وب قدرتمندترین تلسکوپی است که به فضا پرتاب شده و همچنین از گران‌ترین پروژه‌های تاریخ است.

از تلسکوپ جیمز وب به عنوان شاهکار مهندسی قرن هم یاد می‌شود و در این مستند از جزئیات بیشتری درباره این تلسکوپ آگاه خواهید شد. همراه با زیرنویس فارسی اختصاصی اسپاش: لینک دانلود

مستند مهندسی خارق‌العاده تلسکوپ جیمز وب ۲۰۲۱

مستند بیگ بنگ؛ جهان چگونه آغاز شد؟ (۲۰۱۸)

انفجار بزرگ یا بیگ بنگ چیست؟ در مستند «جهان چگونه آغاز شد» با نظریه بیگ بنگ و مراحل مختلف شروع جهان تاکنون آشنا می‌شوید. این نظریه توضیح اصلی برای چگونگی آغاز کیهان ماست و بر اساس آن یک انفجار بزرگ نه تنها اکثریت ماده، بلکه قوانین فیزیکی حاکم بر کیهان در حال انبساط ما را به وجود آورده است. در این مستند همچنین شرحی کوتاه بر چگونگی پایان جهان ارائه می‌شود. همراه با زیرنویس فارسی اختصاصی اسپاش: لینک دانلود

مستند بیگ بنگ

مستند ماده و انرژی تاریک از کجا آمده‌اند؟

ماده تاریک و انرژی تاریک را شاید بتوان حیرت‌انگیزترین پدیده‌هایی دانست که اکتشاف آن‌ها در قرن بیستم رقم خورده است؛ موادی اسرارآمیز که نامشان نیز بیانگر پر رمز و راز بودن آن‌هاست! در این مستند به داستان کشف ماده و انرژی تاریک و دلیل مرموز ماندن آن‌ها پرداخته می‌شود. همراه با زیرنویس فارسی اختصاصی اسپاش: لینک دانلود

ماده تاریک انرژی تایک
ماده تاریک

مستند ایستگاه فضایی بین‌المللی چگونه کار می‌کند؟

در این مستند تماشایی، سونیتا ویلیامز (Sunita Williams)، فضانورد ناسا، با گشت و گذار در ایستگاه فضایی بین‌المللی، شما را با قسمت‌های مختلف آن آشنا کرده و نکات جالب توجهی را درباره نحوه زندگی فضانوردان در این ایستگاه بیان می‌کند. همراه با زیرنویس فارسی اختصاصی اسپاش: لینک دانلود

ایستگاه فضایی بین المللی
ایستگاه فضایی بین‌المللی

مستند چرخه زندگی سیاهچاله‌ها (۲۰۲۲)

مستند چرخه زندگی سیاه‌چاله‌ها همان‌گونه که از نامش پیداست، به بررسی چگونگی ایجاد، تکامل و مرگ این اجرام مرموز کیهانی می‌پردازد. در این مستند جذاب و آموزنده، شبیه‌سازی‌های دانشمندان برای درک بهتر جایگاه سیاهچاله‌ها در کیهان به نمایش درمی‌آید. همراه با زیرنویس فارسی اختصاصی اسپاش: لینک دانلود

سیاهچاله کهکشان
سیاهچاله

مستند آخرین خروج: فضا (۲۰۲۲)

مستند «آخرین خروج: فضا» (Last Exit: Space) جزو جدیدترین مستندهای فضایی محسوب می‌شود که سال ۲۰۲۲ منتشر شده است. این مستند به سفری در سراسر سیاره زمین و ستاره‌ها می‌پردازد. لینک دانلود

برای آشنایی با مستندهای فضایی درباره انوشه انصاری کلیک کنید.

مستند آخرین خروج: فضا

مستند بازگشت به فضا ۲۰۲۲

مستند بازگشت به فضا (Return to Space 2022) راوی ماموریت ۲۰ ساله ایلان ماسک و مهندسان شرکت اسپیس‌ایکس برای اعزام فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی است که پس از ۱۰ سال از بازنشستگی شاتل‌های فضایی برای اولین بار از خاک آمریکا صورت می‌گیرد. لینک دانلود

بازگشت به فضا
مستند بازگشت به فضا

مستند پدیده ۲۰۲۰

مستند هیجان‌انگیز پدیده (The Phenomenon 2020) محصول سال ۲۰۲۰ ساخته جیمز فاکس (James Fox)، یوفولوژیست، است و به بررسی اشیای ناشناس پرنده (UFO) می‌پردازد. لینک دانلود

مستند پدیده

مستند تایم لپس آینده: سفری به انتهای زمان

«تایم لپس آینده: سفری به انتهای زمان» (Timelapse of the Future: A Journey to the End of Time) یک انیمیشن شبه مستند کوتاه بوده که در سال ۲۰۱۹ توسط جان دی. بوسول (John D. Boswell)، موسیقی‌دان و فیلم‌ساز آمریکایی، ساخته شده است. این فیلم ۲۹ دقیقه‌ای ترکیب زیبایی از نماهای هایپرلپس، تایم‌لپس و همچنین نماهای منظمی از جهان از سال ۲۰۱۹ تا پایان جهان است. لینک دانلود

مستند تایم لپس آینده: سفری به انتهای زمان

مستند سفر به لبه جهان

مستند سفر به لبه جهان (Journey To The Edge of The Universe) یک سفر فضایی شبیه‌سازی‌شده از زمین تا لبه کیهان را به تصویر می‌کشد. این مستند درباره تمام سیاره‌ها و اجرام منظومه شمسی توضیح می‌دهد و اطلاعات بسیاری در اختیار علاقمندان نجوم می‌گذارد. لینک دانلود

سفر به لبه جهان
مستند سفر به لبه جهان

مستند سیاره زیبا

یک سیاره زیبا (A Beautiful Planet) فیلمی در ژانر مستند به روایت جنیفر لارنس (Jennifer Lawrence)، بازیگر آمریکایی، است. این مستند بیننده را به ایستگاه فضایی بین‌‎المللی برده و بیشتر با جنبه‌های غیر قابل دیدن سیاره زمین از این سیاره آشنا می‎‌سازد. لینک دانلود

Beautiful Planet
مستند سیاره زیبا

ماموریت تعمیر تلسکوپ فضایی هابل در فضا!

هابل سه‌ بعدی (Hubble 3D) نام فیلم مستندی درباره ماموریت تعمیر تلسکوپ فضایی هابل است. با این مستند از طریق سفر مجازی به کهکشان‌ها، عظمت و اسرار کیهان را کاوش کرده و فضانوردانی را که در حال راهپیمایی در فضا و انجام یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین عملیات‌های تاریخ ناسا هستند، همراهی می‌کنید. مستند هابل سه‌ بعدی را لئوناردو دی‌کاپریو، بازیگر مشهور آمریکایی، روایت می‌کند. لینک دانلود

تعمیر تلسکوپ هابل
مستند هابل سه بعدی

مستند آپولو-۱۱

فیلم مستند آپولو-۱۱ (Apollo-11) از روی آرشیو دست‌نخورده‌ای از صدها قطعه فیلم و عکس اختصاصی ناسا ساخته‌ شده است؛ آرشیوی مملو از عکس‌ها و فیلم‌های حین ساخت این فضاپیما، مراحل آماده‌سازی پرتاب و لحظات حرکت به‌ سوی آسمان، تماس‌ها و پیام‌های واقعی ۳ سرنشین آن از فضا برای زمین و البته فیلم‌هایی از نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong) و باز آلدرین (Buzz Aldrin) که پا به کره ماه گذاشتند.

علاوه بر اینکه شرکت آمریکایی مترو گلدوین مایر (Metro-Goldwyn-Mayer) با ده‌ها عکاس و فیلمبردار در تمام صحنه‌های این رویداد تاریخی حضور داشته است، یکی از فضانوردان نیز آموزش دیده بود تا با دوربین Todd-AO 70mm فیلم‌هایی از فضا، قدم نهادن به کره ماه و چشم‌اندازهای خارج از جو زمین را ضبط کند.

مستند آپولو-۱۱

مستند cosmos (کیهان ادیسه‌ای فضا-زمانی، کازموس)

مستند علمی سریالی «کیهان: ادیسه‌ای فضازمانی» (Cosmos: A Spacetime Odyssey) را نیل دگراس تایسون (Neil deGrasse Tyson)، اخترفیزیکدان آمریکایی، در سال ۲۰۱۴ ارائه داده است و جزو بهترین مستندهای فضایی محسوب می‌شود. سری اول آن به نام «کیهان: یک سفر شخصی» (Cosmos: A Personal Voyage) توسط کارل سیگن (Carl Sagan)، مشاور ناسا، در سال ۱۹۸۰ اجرا می‌شد و سری سوم آن نیز با عنوان «کیهان: جهان‌های ممکن» (Cosmos: Possible Worlds) در سال ۲۰۲۰ منتشر گردید.

کیهان ادیسه‌ای فضا-زمانی
مستند cosmos (کیهان ادیسه‌ای فضا-زمانی، کازموس)

بهترین مستند فضایی imdb

برترین مستندهای فضایی imdb بر اساس محبوبیت در زمینه فضا و ستاره‌شناسی به ترتیب «کیهان: دنیاهای ممکن» و «کیهان: ادیسه‌ای فضازمانی» هستند. فهرست به‌روز بهترین مستند فضایی imdb را می‌توانید از طریق این دو لینک (۱) و (۲) دنبال کنید. برای خواندن نقد علمی فیلم میان ستاره‌ای و آشنایی با نظریه‌های نجومی و کیهانی به‌کارگرفته شده در آن کلیک کنید.

مستند سیاه‌چاله (Black Hole)

مستند «سیاه‌چاله: مرز هر آنچه که می‌دانیم» (Black Hole: The Edge of All We Know) در تلاش برای درک مرموزترین اجرام جهان یعنی سیاه‌چاله‌ها، اطلاعات وسیعی را در این زمینه به علاقمندان ارائه می‌دهد. دانشمندانی همچون استیون هاوکینگ در این مستند حضور دارند.

Black Hole: The Edge of All We Know
مستند «سیاه‌چاله: مرز هر آنچه که می‌دانیم»

مستند آخرین انسان روی ماه

یکی دیگر از بهترین مستندهای فضایی، آخرین انسان روی ماه (The Last Man on the Moon) نام دارد و به بررسی سفر فضانوردان آپولو به ماه می‌پردازد. پروژه فضایی آپولو یکی از برنامه‌های فضایی ناسا در زمان مسابقه فضایی میان شوروی و آمریکا بود که طی ده‌ها ماموریت با هدف فرود نخستین انسان بر روی سطح کره ماه اجرا شد.

Last Man on the Moon
مستند آخرین انسان روی ماه

مستند ایرانی جویندگان کسوف

جویندگان کسوف (Eclipse Chasers) مجموعه مستند علمی ۱۳ قسمتی به بررسی و ثبت خورشیدگرفتگی‌های مهم جهان در ۱۰ سال (از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸) می‌پردازد. تولید این مستند طی ۱۰ سال و در مکان‌هایی چون جنگل‌های آمازون، قاره آفریقا، قاره جنوبگان، اقیانوس آرام و سیبری انجام شده است.

مستند فضایی
مستند جویندگان کسوف

مستند ماموریت شرکت اسپیس‌ایکس

مینی سریال مستند «شمارش معکوس: ماموریت اینسپیریشن-۴ به فضا» (Countdown: Inspiration-4 Mission to Space) محصول سال ۲۰۲۱ کشور آمریکاست. این مستند درباره چهار شهروند عادی بوده که طی ماموریتی تاریخی توسط شرکت اسپیس‌ایکس، راهی سفری پر مخاطره و هیجان‌انگیز به فضا می‌شوند.

ماموریت فضایی
مستند «شمارش معکوس: ماموریت اینسپیریشن-۴ به فضا»

روی ماه قدم بزنید!

«دلتنگی باشکوه: قدم زدن روی ماه به صورت سه بعدی» (Magnificent Desolation: Walking on the Moon 3D) یک فیلم در ژانر مستند است که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. این مستند تلاش می‌کند تا با ارائه تصاویری از سفر فضانوردان آپولو به ماه، تصوری از حضور واقعی در آن را به بیننده منتقل کند.

Magnificent Desolation
مستند «دلتنگی باشکوه: قدم زدن روی ماه به صورت سه بعدی»

اگر این مقاله برای شما مفید بوده است، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌های بهترین فیلم‌های فضایی ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ و بهترین انیمیشن‌های فضایی را نیز حتما بخوانید.

منبع wikipedia bestshow mndl hexdownload aparat