صدای سحابی چشم خدا را بشنوید!+ویدئو

2 15,795

در ویدئوی زیر می‌توانید صدای سحابی چشم خدا یا سحابی هلیکس (Helix) را بشنوید که با استفاده از فناوری سونفیکیشن (Sonification) و بر اساس تصاویر ثبت‌شده به وسیله تلسکوپ فضایی هابل به صوت تبدیل شده است.

صدای سحابی هلیکس

سحابی چشم خدا یک سحابی در صورت فلکی دلو (Aquarius) و یکی از نزدیک‌ترین و درخشان‌ترین سحابی‌های حلقوی به شمار می‌رود. این سحابی در فاصله ۶۵۵ سال نوری قرار داشته و وسعت آن حدود ۳ سال نوری می‌باشد.

فناوری سونیفیکشن چیست؟

سونفیکیشن استفاده از صدای غیرگفتاری برای انتقال اطلاعات یا ادراک داد‌ه‌ها است. در سونفیکیشن به قسمت‌های قرمز تصویر گام‌های (Gamme) صدای پایین‌تر و به قسمت‌های آبی آن، گام‌های بالاتر اختصاص داده می‌شود. با زیاد شدن فرکانس نور از قرمز به آبی، فرکانس صدا نیز از گام‌های پایین به بالا افزایش می‌یابد.

سحابی چشم خدا چیست و کجاست؟

به گفته دانشمندان سحابی مارپیچ تقریبا ۱۰۶۰۰ سال پیش تشکیل شده، زمانی که ستاره مرکزی این سحابی موسوم به GJ 9785 به انتهای زندگی خود رسید و لایه‌های بیرونی آن در فضا انتشار یافت. همچنین پژوهشگران سن این سحابی را در حدود ۹۴۰۰ تا ۱۲۹۰۰ سال تخمین می‌زنند. آن‌ها می‌گویند سحابی چشم خدا دو دیسک گازی تقریبا قائم را شامل می‌شود. گاز یونیزه‌شده، منطقه مرکزی سحابی را نیز فرا گرفته و این منطقه به وسیله دیواره‌های حلقوی داخلی و بیرونی به نوعی محاصره شده است

وسعت هلیکس ۵.۷۴ سال نوری بوده و حلقه اصلی آن در حدود ۲ سال نوری در فضا گسترش دارد. به علاوه مواد سحابی تا فاصله حداقل ۲ سال نوری در فضا منتشر می‌شوند. دیسک داخلی سحابی هلیکس با سرعت ۳۲ کیلومتر بر ثانیه گسترش می‌یابد، این در حالی است که سرعت دیسک بیرونی ۴۰ کیلومتر بر ثانیه تخمین زده شده است.

چگونه سحابی چشم خدا را رصد کنیم؟

سحابی چشم خدا را با نام سحابی مارپیچ یا چشم سائورون (Eye of Sauron) نیز می‌شناسند. این سحابی که ظاهرا در سال ۱۸۲۴ یا پیش از آن رصد شده، یکی از نزدیک‌ترین سحابی‌های سیاره‌نمای درخشان به زمین محسوب می‌شود. سحابی مارپیچ را برای نخستین بار یک اخترشناس آلمانی به نام کارل لودویگ هاردینگ (Karl Ludwig Harding) با استفاده از تلسکوپ رصدخانه گوتینگن (Göttingen) این کشور کشف کرد.

چشم خدا در فاصله ۶۵۵ سال نوری از زمین در صورت فلکی دلو (Aquarius) واقع شده است و ظاهر آن نیز به سحابی‌های چشم گربه (Cat’s Eye) و حلقه (Ring) شباهت دارد. این سحابی دارای قدر ظاهری ۷.۶ بوده و می‌توان آن را در شرایط آب‌و‌هوایی مناسب به وسیله دوربین‌های دوچشمی نجومی (خرید دوربین دوچشمی شکاری) یا با تلسکوپ دانش‌آموزی (خرید تلسکوپ دانش‌آموزی) رصد کرد.

شایان ذکر است سحابی در حقیقت ابر عظیمی از غبار، گاز و پلاسما در فضاهای میان‌ستاره‌ای است؛ این اجرام آسمانی محل تولد و تشکیل ستاره‌ها هستند.

منبع youtu.be akharinkhabar wikipedia news18 wikipedia
مائده

یا خود خدا وحشت کردم این چیه 😶😶😶😱😱😱

رضا محمدپور

با سلام و آرزوي حال خوب برای شما ، تفاوت و تمایز اصلی انسان با سایر موجودات درک و فهم و شعور و درنهایت کنجکاوی است، همه موجودات زنده می خورند ، می خوابند، تولید مثل می کنند ولی اختراع،کشفیات، از اعماق فضا و پیشرفت همه جانبه مختص انسان است پس از عقل و شعور خود نهایت استفاده را کنیم تا از عمر از دست رفته مان شرمنده نباشیم ، بشر باید به مرحله ای برسد که دیگر به فکر امرار معاش روزانه نباشد ، با مغز و روحی آرام ، در اعماق فضا و هوش مصنوعی و تمام آن چیزهایی که خداوند برای درک و شناخت ما آفريده است به پیش رود وسلام.