دانشمندان مدعی حل تناقض اطلاعات سیاه‌چاله استیون هاوکینگ شدند

0 288

دانشمندان ثابت کرده‌اند سیاه‌چاله‌‌ها میدان‌های گرانشی دارند که اطلاعاتی در مورد چگونگی شکل‌گیری آن‌ها را در خود نگه می‌دارند. محققان نشان داده‌اند که فروپاشی ماده به داخل یک سیاه‌چاله، ردی در میدان گرانشی آن باقی می‌گذارد که به آن «موی کوانتومی» (Quantum Hair) می‌گویند.

در این قضیه که «مو بله» (Yes Hair) نام دارد، شکاف بین مکانیک کوانتوم و نسبیت عام یعنی همان تناقض اطلاعات سیاه‌چاله پر می‌شود. به این ترتیب اطلاعات واردشده به سیاه‌چاله بدون نقض هیچ یک از این دو نظریه از آن خارج می‌شوند.

در همین رابطه بخوانید: تنها راه ورود ایمن به سیاه‌چاله‌ها چیست؟

سیاهچاله-هاوکینگ

تضاد نظریه‌های نسبیت و کوانتوم

نظریه نسبیت عام اینشتین با نظریه کوانتوم تضاد دارد. بر اساس نظریه نسبیت عام، گرانش سیاه‌چاله‌ مانع از خروج اطلاعات می‌شود، اما نظریه کوانتوم می‌گوید که چنین چیزی یعنی از بین رفتن اطلاعات ممکن نیست. به این موضوع اولین بار استیون هاوکینگ در دهه ۱۹۷۰ اشاره کرد و تمام معادلات فیزیکدانان را به هم ریخت.

به نظر هاوکینگ شاید مکانیک کوانتومی و نظریه نسبیت عام که دو ستون اصلی درک ما از کیهان هستند،‌ یکدیگر را نقض کنند. تناقض اطلاعات سیاه‌چاله که از طرف استیون هاوکینگ ارائه شده است، برای دهه‌ها فیزیکدانان را سردرگم کرده بود.

در نظریه کوانتوم، اطلاعات هیچ‌گاه از بین نمی‌رود که منظور از اطلاعات، خواص کوانتومی اتم‌ها از جمله میزان نیروی بین آن‌ها و سرعت چرخش اتم‌هاست و همان مواردی هستند که خصوصیات ذره‌ها را از هم متمایز می‌کنند. به عبارت دیگر بنابر قانون بنیادی مکانیک کوانتومی، هر فرایندی در فیزیک را می‌توان از نظر ریاضی معکوس کرد. ولی اگر اطلاعات یک ذره یعنی به عبارتی خود آن ذره وارد یک سیاه‌چاله شود، چه اتفاقی برای اطلاعات می‌افتد؟

بر اساس فرضیه «بدون مو» جان آرچیبالد ویلر (John Archibald Wheeler)، فیزیکدان آمریکایی، برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ آن را  مطرح کرد، سیاه چاله جرم، بار مغناطیسی و چرخش دارد، اما هیچ ویژگی فیزیکی دیگری ندارد. به همین دلیل برای آن واژه «طاس» یا «بی مو» انتخاب شده بود.

خاویر کالمت (Xavier Calmet)، محقق دانشگاه ساسکس (University of Sussex) بریتانیا، از اعضای گروه پژوهشگران این پروژه است. او می‌گوید: «پذیرش این راهکار از طرف سایر دانشمندان کمی زمانی می‌برد. در طول این سال‌ها، بسیاری از فیزیکدانان مشهور راهکارهای مختلفی از جمله اشتباه بودن برخی از جنبه‌های مکانیک کوانتومی یا نسبیت عام را ارائه کرده بودند.» به گفته او، اثبات جدید نشان می‌دهد که نیاز نیست هیچ یک از این دو نقض شوند.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65229
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها