اخترفیزیکدان مشهور آمریکایی: انسان هرگز به مریخ نمی‌رود!

1 875

نیل دگراس تایسون (Neil deGrasse Tyson)، اخترفیزیکدان آمریکایی، معتقد است انسان‌ها با توجه به مشکلات سفر به مریخ، هرگز به این سیاره نمی‌روند. دگراس تایسون با اشاره به اینکه در حال حاضر مریخ نه فقط برای زندگی انسان، بلکه هر نوع حیات شناخته‌شده دیگری مناسب نیست، می‌گوید: «من تردید دارم شما افراد زیادی را پیدا کنید که حاضر به سفر به مریخ باشند و بخواهند در آنجا بمانند.»

سفر به مریخ برای یک دیدار کوتاه یک مسئله‌ و اقامت طولانی مدت در آن مسئله‌ای کاملا متفاوت است. تایسون شدیدا متمایل به دیدگاهی است که فرستادن فضانوردان برای زندگی و استعمار مریخ را نه فقط احمقانه بلکه بسیار غیرممکن می‌داند! به گفته وی بسیار بعید است بشر بتواند کل زیرساخت زیستی زمین را در مریخ بازسازی کند.

Neil deGrasse Tyson

چرا تایسون می‌گوید انسان‌ها هرگز به مریخ نمی‌روند؟

تا امروز بیش از ۱۸ فضانورد در جریان پروازهای فضایی و ۱۳ نفر هم در طول آزمایش‌ها و مراحل آموزشی برای پرواز فضایی کشته شده‌اند؛ البته تنها ۳ مورد از این مرگ‌ها در خارج از جو زمین و در فضا رخ داده‌اند. کارشناسان زیادی معتقدند که اعزام فضانوردان به مریخ منجر به مرگ‌های بسیار بیشتری خواهد شد.

حتی ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس، که از هواداران مهم سفر به مریخ نیز به شمار می‌رود با پذیرش این واقعیت می‌گوید: «به نظر من اولین سفرها به مریخ بسیار خطرناک بوده و خطر مرگ و میر بسیار بالا است و هیچ راه خاصی هم برای فرار از این واقعیت وجود ندارد.» به گفته وی اگر برای مردن آماده‌ باشید، کاندیدای سفر به مریخ هستید!

در همین رابطه بخوانید: ایلان ماسک زمان سفر انسان به مریخ را پیش‌بینی کرد

سرنشینان ماموریت سایوز-۱۱ (Soyuz-11) روسیه، تنها فضانوردانی که در فضای بیرونی زمین جان خود را از دست داده‌اند

خطر تشعشعات فضایی

فراتر از خطرهای آشکار سوار شدن بر یک حامل فضایی عظیم پیش از ترک زمین،‌ سفر در خارج از جو هم امکان بالایی را برای شکست و به تبع آن مرگ انسان‌ها ایجاد می‌کند. به گفته اسپیس‌ایکس، سفر انسان به مریخ حدود ۶ ماه طول می‌کشد و در این بازه زمانی نیم‌ساله، میزان قابل توجهی تشعشعات به فضاپیما نفوذ می‌کند که خطرهای بسیاری در پی دارد.

بنابر اعلام آژانس فضایی اروپا (ESA) فضانوردان در فضا دوز تشعشعی تا ۷۰۰ برابر بیش از تشعشع جو زمین را تجربه می‌کنند! در واقع بعد از گذشت تنها یک روز در فضا، بدن انسان به اندازه یک سال تمام در روی زمین تشعشع دریافت می‌کند.

آژانس فضایی اروپا در حال حاضر مشغول مطالعه راه‌هایی برای حفاظت از فضانوردان در برابر تشعشعات فضایی با استفاده از شتاب‌دهنده‌های ذرات است. این مواد ممکن است روزی در ساخت سفینه‌های فضایی که برای سفرهای طولانی در فضا استفاده می‌شوند، مورد استفاده قرار گیرند. شتاب‌دهنده، دستگاهی است که در آن ذره‌های باردار مانند ذره‌های بنیادی، هسته اتم‌ها و مولکول‌ها به وسیله میدان‌های الکتریکی یا مغناطیسی تا سرعت‌های بسیار زیاد حتی نزدیک سرعت نور شتاب‌ داده می‌شوند.

تشعشع کیهانی

استعمار مریخ، رویایی غیرممکن!

حتی بعد از رسیدن فضانوران به مریخ، حفاظت مطمئن در برابر تشعشعات اقدامی اساسی برای سلامت انسان در طولانی مدت است. مریخ برخلاف زمین دارای مگنتوسفر (Magnetosphere) نیست و تنها یک لایه نازک جو دارد.

مریخ‌نورد ادیسه (Odyssey) ناسا در طول ماموریت خود در سال ۲۰۰۱ سطوح تشعشع خطرناکی را شناسایی کرد که فضانوردان را در معرض ۸ راد تشعشعات قرار می‌دهد. این میزان گرچه بلافاصله کشنده نیست، اما قرار گرفتن انسان در معرض آن برای طولانی مدت می‌تواند منجر به بیماری‌های مختلف،‌ آسیب جدی به DNA، ابتلا به سرطان و حتی مرگ در دراز مدت شود.

زمین مغناطیس‌سپهر
مگنتوسفر زمین و کاربرد آن

ایلان ماسک و تایسون در برابر هم!

در شرایطی که تایسون معتقد است انسان‌ها هرگز به مریخ نمی‌روند، ایلان ماسک در موضعی کاملا متضاد با او قرار دارد. ماسک با وجود اذعان به خطرناک بودن سفرهای اولیه به مریخ، همچنان به رویاپردازی خود ادامه می‌دهد و معتقد است که احتمالا به زودی به مریخ برسیم. ماسک در چارچوب زمانی مد نظر خود، سال ۲۰۲۹ را برای فرود اولین انسان‌ها در مریخ تعیین کرده و امیدوار است تا آن تاریخ ماموریت‌های لازم برای ارسال منابع و مواد مورد نیاز فضانوران به مریخ با موفقیت انجام شده باشد.

در حال حاضر باید منتظر آینده بود و دید چه کسی درباره آینده مریخ و ارتباط آن با تمدن بشری پیش‌بینی دقیق‌تری داشته است؛ ایلان ماسک یا نیل دگراس تایسون؟

منبع gadgetnews wikipedia wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65218
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی پ
مهدی پ
2 سال قبل

افکار احمقانه و جاه طلبانه ایلان ماسک و دار و دسته ش، آخرش کار دست کره زمین میده. این نادان خودش رو خیلی دست بالا گرفته و تصور میکنه که خداست. بهتره بجای این فکرای احمقانه و سکونت در کرات دیگه مانند مریخ به فکر جلوگیری از نابود شدن کره زمین باشن که بدست خودشون داره از بین میره. زمینی که همه امکانات برای زندگی توش فراهم شده و ساخته دست بشر نیست…