یک سیاره فرضی مانند زمین چگونه خواهد بود؟

محققان در مطالعه‌ای نشان دادند که یک «زمین بیگانه» در صورت وجود، واقعا چه شکلی است و چگونه تکامل می‌یابد. نزدیکترین همسایه ستاره‌ای زمین یعنی منظومه آلفا قنطورس (Alpha Centauri) سیاره‌ای فراخورشیدی موسوم به پروکسیما قنطورس بی (Proxima Centauri b) را در خود جای داده است که به گمان دانشمندان می‌تواند یک سیاره زمین‌‌مانند باشد.

در همین رابطه بخوانید: یافتن حیات فرازمینی به‌وسیله سیاره‌های غیر قابل سکونت!

این سیاره در منطقه قابل سکونت اطراف ستاره خود قرار دارد و در واقع فاصله پروکسیما قنطورس بی با ستاره‌اش ​​به اندازه‌ای است که می‌تواند دارای آب مایع باشد. دانشمندان دانشگاه صنعتی زوریخ (ETH Zurich) سوئیس یک سیاره صخره‌ای فرضی در ترکیبات عنصری را با استفاده از داده‌های طیف‌سنجی واقعی روی ترکیبات شیمیایی دو ستاره از سه ستاره منظومه آلفا قنطورس مدل‌سازی کردند.

آلفا قنطورس آ و آلفا قنطورس بی دو ستاره شبیه خورشید هستند و به دور یکدیگر می‌چرخند. سومین ستاره یعنی پروکسیما قنطورس یک کوتوله سرخ (Red Dwarf) بوده که کوچک‌تر و کم‌نورتر از آلفا قنطورس آ و بی است و به دور دو ستاره مذکور گردش می‌کند.

دانشمندان می‌دانند که این دو ستاره حاوی عناصر تشکیل‌دهنده سنگ مانند آهن، منیزیم و سیلیکون و همچنین مواد فرّار از جمله هیدروژن، کربن و اکسیژن هستند. محققان با استفاده از این داده‌ها شکل و نحوه تکامل سیاره فرضی واقع در مدار این ستاره‌ها را بررسی کردند. آن‌ها نام سیاره خیالی را آلفا-سن-ارث (Alpha-Cen-Earth) گذاشتند و ساختار داخلی، کانی‌شناسی و حتی ترکیب جوی آن را مورد مطالعه قرار دادند؛ ویژگی‌هایی که برای درک تکامل سیاره در بلند مدت و قابلیت سکونت‌پذیری آن حائز اهمیت هستند.

تیم پژوهشی دریافت اگر چنین سیاره‌ای در اطراف یکی از این ستاره‌ها در منظومه آلفا قنطورس وجود داشته باشد، احتمالا از نظر ژئوشیمیایی شبیه زمین خواهد بود. دانشمندان معتقدند که آلفا-سن-ارث دارای گوشته‌ای غنی از سیلیکات و پر از مواد کربن سنگین مانند گرافیت و الماس خواهد بود. محققان همچنین تصور می‌کنند فضای داخلی این سیاره فرضی از ظرفیتی معادل زمین برای ذخیره آب برخوردار خواهد بود.

آیا سیاره فرضی با زمین تفاوت هم دارد؟

با این حال، پژوهشگران تفاوت‌های قابل توجهی را نیز میان این سیاره و زمین بیان می‌کنند. آن‌ها معتقدند آلفا-سن-ارث در مقایسه با زمین، فعالیت‌های زمین‌ساختی کمتری داشته و احتمالا دارای هیچ‌گونه تکتونیک صفحه‌ای (Plate Tectonics) نخواهد بود.

مطابق ارزیابی دانشمندان، جو سیاره فرضی در سال‌های اولیه عمدتا از دی اکسید کربن، متان و آب تشکیل شده است. این یافته‌ها نشان می‌دهد جو اولیه این سیاره بسیار شبیه به جو زمین در ۲.۵ تا ۴ میلیارد سال پیش است؛ زمانی که برای اولین بار زندگی در سیاره خاکی آغاز شد. البته این تحقیق بر روی درباره یک سیاره فرضی انجام شده است، اما مدل‌سازی مذکور به دانشمندان در کشف حیات فرازمینی احتمالی کمک می‌کند.

منبع space