ماهواره مخابراتی روسیه برای اهداف نظامی و غیرنظامی به فضا پرتاب شد

0 101

روسیه سومین ماهواره مخابراتی از سری ماهواره‌های مریدین-ام (Meridian-M) را به وسیله ماهواره‌بر سایوز-۲ (Soyuz-2) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز سه‌شنبه ۲۲مارس (۲فروردین) ساعت ۱۲:۴۸ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی پلستسک (Plesetsk) در شمال غرب روسیه انجام شد و طی آن ماهواره مریدین-ام- ۲۰‌ال (Meridian-M 20L) در مدار زمین قرار گرفت.

در همین رابطه بخوانید: حامل فضایی فوق سنگین روسیه در پرتاب آزمایشی دچار نقص فنی شد

ماهواره‌های مریدین-ام در مدار هئو (HEO)، مداری بیضوی شکل، با اوج ۳۹ هزار کیلومتر و حضیض ۹۰۰ کیلومتر مستقرند. این نوع مدار به ماهواره اجازه می‌دهد تا حدود هشت ساعت بر روی یک منطقه خاص باقی مانده و به ارائه خدمات ارتباطی به مناطق شمالی و جنوبی که فاصله بسیار زیادی با خط استوا دارند، بپردازد. خدمات‌رسانی به چنین مناطقی توسط ماهواره‌های مدار ژئو امری دشوار است.

ماهواره‌های مذکور برای هر دو هدف نظامی و غیرنظامی استفاده می‌شوند و در درجه اول به منظور برقراری ارتباطات کشتی‌ها، هواپیماها و سایر وسایل نقلیه که در اقیانوس منجمد شمالی و سیبری فعالیت می‌کنند، به فضا پرتاب شده‌اند. ماهواره‌های مریدین-ام که نسخه ارتقایافته ماهواره‌های مریدین به شمار می‌روند، در بلند مدت جایگزین ماهواره‌های مخابراتی قدیمی مالنیا (Molniya) و پاروس (Parus) می‌شوند.

comsat-russia
نمای کلی ماهواره‌های مخابراتی مریدین-ام روسیه

این ماهواره‌ها با وزنی در حدود ۲۱۰۰ کیلوگرم و عمر طراحی ۷ سال، ظاهرا از باس ماهواره‌ای اوراگان-ام (Uragan-M) بهره می‌برند. ماهواره‌های مریدین-ام را شرکت روسی آی‌اس‌اس رشتنوف (ISS Reshetnev) ساخته است و هر کدام از آن‌ها مجهز به ۳ ترانسپاندر در باندهای فرکانسی مختلف هستند.

ماهواره‌بر سایوز-۲

سایوز-۲ نسخه پیشرفته ماهواره‌بر سایوز است که مرکز پراگرس راکت اسپیس (Progress Rocket Space Centre) و اداره طراحی خودکار شیمیایی (Chemical Automatics Design Bureau) هر دو متعلق به روسیه آن را ساخته‌اند. این ماهواره‌بر دارای چهار نسخه بوده که در این ماموریت از نسخه سایوز ۲.۱آ (Soyuz 2.1a) استفاده شد.

سایوز ۲.۱آ به حمل ۷۰۲۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است. سایوز-۲ یک ماهواره‌بر سوخت مایع دو مرحله‌ای است که دارای طول کلی ۴۶.۳ متر بوده و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۲.۹۵ متر و ۲.۶۶ متر می‌باشد. همچنین یکی از مراحل فوقانی آن فرگات (Fregat) نام دارد که در این عملیات پرتاب از آن استفاده شد. این مرحله با ۱.۵ متر طول دارای قطری معادل ۳.۳۵ است.

سایوز-۲ با وزن ۳۱۲ تن اولین بار در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۱۳۹ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۷ مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب این ماهواره‌بر برای آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) بین ۳۵ تا ۴۸.۵ میلیون دلار هزینه دربردارد.

برای آگاهی از آخرین خبرهای حوزه فضا و نجوم به وبسایت اسپاش، تنها پایگاه خبری هوافضا در ایران مراجعه کنید.

منبع rocketlaunch nasaspaceflight space.skyrocket wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65121
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها