تعداد سیاره‌های فراخورشیدی رصدشده به ۵ هزار رسید

ستاره‌شناسان از کشف پنج هزار سیاره فراخورشیدی خبر داده‌اند و باور دارند که احتمالا صدها میلیارد نمونه دیگر نیز برای شناسایی باقی مانده است. به تازگی ۶۵ سیاره جدید به آرشیو سیاره‌های فراخورشیدی ناسا اضافه شد و این امر، رکورد پنج هزارتایی رصد سیاره‌های فراخورشیدی را ثبت کرد. این سیاره‌ها شامل کره‌های خاکی مثل زمین، سیاره‌های گازی چند برابر مشتری و سیاره‌های گازی بسیار بزرگ و داغی می‌شوند که در شرایط خاصی قرار دارند. سیاره فراخورشیدی چیست و سیارات فراخورشیدی شگفت‌انگیز کدامند؟ پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما را در این باره بخوانید.

سیاره‌های فراخورشیدی به سیاره‌هایی اطلاق می‌شود که خارج از منظومه شمسی قرار دارند و به دور ستار‌ه‌ای غیر از خورشید در چرخشند. اولین سیاره‌های فراخورشیدی در دهه ۱۹۹۰ میلادی کشف شدند. ناسا در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد تعداد سیاره‌های فراخورشیدی کشف‌شده به بیش از چهار هزار رسیده است و کمتر از سه سال طول کشید تا هزار سیاره دیگر به لیست اضافه شود. با اینکه عدد پنج هزار مقدار زیادی به نظر می‌رسد، مطابق تخمین‌ها فقط در کهکشان راه شیری صدها میلیارد سیاره وجود داشته دارد و دانشمندان از وجود آن‌ها بی‌خبرند.

planets-milky-way
سیاره‌های فراخورشیدی

کشف سیاره‌های فراخورشیدی با تلسکوپ‌های ناسا

این سیاره‌ها با داده‌های ماموریت‌هایی مثل تلسکوپ‌های فضایی کپلر (Kepler) و تس (TESS) ناسا و پژوهش محققان کشف شده‌اند. هدف دانشمندان از رصد این سیاره‌ها کاوش نشانه‌های حیات در آن‌هاست. به علاوه، انتظار می‌رود تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز که اخیرا فعالیتش را آغاز کرده است، بتواند اطلاعات بیشتری درباره این سیاره‌ها ارائه دهد.