روسیه برای نخستین بار از موشک هایپرسونیک علیه اوکراین استفاده کرد

1 1,758

روسیه اعلام کرد با استفاده از موشک‌های هایپرسونیک نوع کینژال (Kinzhal) یک انبار بزرگ تسلیحات در منطقه غربی ایوانو فرانکیوسک (Ivano-Frankivsk) اوکراین را منهدم کرده است. بنابر اعلام رسانه‌های این کشور، این اولین بار از آغاز جنگ است که روسیه چنین موشک‌هایی به سمت اهداف خود شلیک می‌کند.

موشک هایپرسونیک کینژال با سرعت ۱۰ ماخ از نوع موشک‌های هوا به زمین بوده و دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است. کینژال بسته به نوع جنگنده‌ای که از آن شلیک می‌شود بین ۲ تا ۳ هزار کیلومتر برد دارد و قادر به انجام مانورهای فرار در هر مرحله از پرواز است. این موشک‌ها را وزارت دفاع روسیه ساخته است و از سال ۲۰۱۷ در دسترس این کشور هستند.

کینژال که از منظومه ماهواره‌ای گلوناس (GLONASS) روسیه برای ناوبری استفاده می‌کند، قادر به حمل سر جنگی به وزن ۵۰۰ کیلوگرم بوده و سقف ارتفاع پرواز آن ۲۰ کیلومتر عنوان شده است.

موشک-هایپرسونیک-روسیه
موشک هایپرسونیک کینژال روسیه

موتورهای اسکرم جت در موشک‌های هایپرسونیک

موشک‌های هایپرسونیک از فناوری موتورهای اسکرم‌جت استفاده می‌کنند؛ اسکرم جت از عبارت supersonic combustion ramjet گرفته شده که به‌معنای «احتراق در سرعت مافوق صوت» است. این‌گونه موتورها در سرعت‌های اَبَرصوت به‌کار می‌روند و طرز کار آن‌ها، با تغییراتی، بسیار مشابه موتورهای رَم‌جت (Ramjet) می‌باشد. رم‌جت ساده‌ترین نوع موتور جت است و در آن هوایی که وارد موتور می‌شود به‌خاطر سرعت ورود به مجرای موتور، خودبه‌خود فشرده شده و نیازی به داشتن فشارنده (کمپرسور) نیست.

 

منبع reuters wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65067
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
قاهر ۳۱۳
قاهر ۳۱۳
2 سال قبل

سلام
سال جدید مبارک 🌹
امیدوارم که سال خوب و پر رونقی برای صنعت کشور همچنین صنعت هوافضا باشه.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷