ناسا کوچکترین ماهواره برای نظارت بر گازهای جوی را در مدار قرار داد

0 150

ناسا نانوماهواره‌ای را در مدار قرار داده است که کوچکترین ابزار با بالاترین قدرت تفکیک مکانی را برای نظارت بر گازهای جوی مانند دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن حمل می‌کند. ابزار این نانوماهواره موسوم به NACHOS (سرواژه Nanosat Atmospheric Chemistry Hyperspectral Observation System) اطلاعاتی را درباره فعالیت‌های آتشفشانی و کیفیت هوا به زمین ارسال خواهد کرد تا به این ترتیب اقدامات سریع‌تری برای مقابله با فوران آتشفشان‌ها انجام شود.

در همین رابطه بخوانید: به عنوان فریلنسر برای ناسا کار کنید و جایزه ببرید

NACHOS با وزنی کمتر از ۶ کیلوگرم طی حرکت در ارتفاع ۴۸۰ کیلومتری زمین با استفاده از یک دوربین تصویربرداری فراطیفی، زمین را پایش می‌کند. در تصویربرداری فراطیفی شی مورد نظر در طول موج‌های بالاتر از طیف مرئی تصویربرداری می‌شود. به گفته ناسا، این سامانه می‌تواند گازها را در مناطقی به وسعت ۰.۴ کیلومتر مربع شناسایی کند.

ماهواره ناسا فضا
اجزای نانوماهواره NACHOS

در این نانوماهواره با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، فرآیند انتقال داده‌ها با سرعت بالاتری انجام می‌گیرد. یک آتشفشان خاموش که به تازگی از خواب بیدار می‌شود، ممکن است قبل از هر گونه فعالیت لرزه‌ای قابل تشخیص، گوگرد دی اکسید ساطع کند. این موضوع به محققان فرصت می‌دهد تا یک آتشفشان را قبل از اینکه فورانی عظیم داشته باشد، به کمک این نانوماهواره مورد شناسایی قرار دهند.

ناسا قصد دارد از این دستگاه برای نظارت بر کیفیت هوای اطراف شهرها و نیروگاه‌ها استفاده کند. سامانه مذکور بسیار ارزان‌تر و کوچک‌تر از نانوماهواره‌هایی است که در حال حاضر برای مشاهده گازهای مذکور استفاده می‌شوند.

پرتاب نانوماهواره ناسا

NACHOS در فضاپیمای سیگنوس (Cygnus) شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) قرار دارد که ۱۹فوریه (۳۰بهمن) پرتاب شد و مه۲۰۲۲ از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازمی‌گردد. NACHOS قبل از اینکه فضاپیمای مذکور دوباره وارد اتمسفر شود، در مدار قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود این نانوماهواره حدود یک سال در مدار باقی بماند و بعد دومین نانوماهواره NACHOS جایگزین آن در مدار شود.

منبع irna mehrnews wikipedia nasa
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65014
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها