حمله هکری به اینترنت ماهواره‌ای اوکراین

0 197

آژانس‌های اطلاعاتی غربی در حال بررسی یک حمله سایبری توسط هکرهای ناشناس هستند که دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای پرسرعت در اوکراین را همزمان با حمله روسیه مختل کرده‌اند. حملات هکری به اینترنت ماهواره‌ای اوکراین صبح ۲۴فوریه (۵اسفند) آغاز شد که مصادف با آغاز حمله روسیه به اوکراین بود.

بنابر اعلام شرکت آمریکایی ویاست (Viasat) که مالک این شبکه آسیب‌دیده است، عواقب این رویداد هنوز در حال بررسی است، اما مودم‌های ماهواره‌ای متعلق به ده‌ها هزار مشتری ویاست در اروپا از کار افتاده‌اند. با اینکه بیش از دو هفته از حمله مذکور گذشته، هنوز ارتباط بسیاری از مشترکان وصل نشده است. هکرها مودم‌هایی را غیرفعال کرده‌اند که با ماهواره کا-ست (KA-SAT) شرکت ویاست سازگار بوده و دسترسی به اینترنت را برای برخی از مشتریان در اروپا از جمله اوکراین فراهم می‌کنند.

تحلیلگران در آژانس امنیت ملی ایالات متحده، سازمان امنیت سایبری دولت فرانسه (ANSSI) و سازمان اطلاعات اوکراین (Security Service of Ukraine) در حال بررسی این مساله هستند که آیا خرابکاری هکری که موجب اختلال در ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای اوکراین شده، کار هکرهای تحت حمایت روسیه بوده است یا خیر.

این یکی از مهم‌ترین حملات سایبری جنگی است که تاکنون به صورت علنی فاش شده و مورد توجه سازمان‌های اطلاعاتی غربی قرار گرفته است، زیرا ویاست به عنوان یک پیمانکار دفاعی، هم برای آمریکا و هم برای چندین متحد این کشور فعالیت می‌کند. این شرکت به واحدهای ارتش و پلیس اوکراین هم خدمات می‌دهد.

کارشناسان معتقدند اختلال اتصال اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند توانایی اوکراین برای مبارزه با نیروهای روسی را مختل کند، زیرا استفاده از سامانه‌ها و تسلیحات مدرن و هوشمند و همچنین تلاش برای انجام مانورهای تسلیحاتی ترکیبی بدون دریافت اطلاعات از طریق خدمات اینترنت ماهواره‌ای ممکن نیست.

اخبار فضایی به روز را از همین وبسایت دنبال کنید.

منبع mehrnews farsnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64941
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها