اعلام برنامه‌های دولت برای رفع چالش‌های فضایی کشور

0 153

دولت با اعلام چهار چالش فعلی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله بخش فضایی، اهم اقدامات برای برون رفت از این چالش‌ها را در قالب برنامه راه تحول، منتشر و وزارتخانه‌های مسئول را مکلف به پیاده‌سازی اقدامات کرد. چهارمین چالش مربوط به «عدم بلوغ زیست بوم و رشد کم شتاب صنعت فضایی کشور» می‌شود.

دولت در سند تحول دولت مردمی، «محدودیت منابع مالی در صنعت فضایی» و «ضعف در فناوری پرتاب ماهواره» را عواملی برای عدم بلوغ زیست‌بوم فناوری فضایی کشور و رشد کم‌شتاب این صنعت عنوان کرده است و دو راهبرد شامل «توسعه و تنوع‌بخشی سرمایه‌گذاری در صنعت فضایی» و «تجمیع توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی» برای برون رفت از این چالش‌ها در نظر گرفته است.

بر این اساس اهم اقدامات برای رفع این چالش به این شرح تعریف شده است؛ الف) اهم اقدامات برای توسعه و تنوع‌بخشی سرمایه‌گذاری در صنعت فضایی: ۱- تولید حداقل یک منظومه ۱۰ ماهواره‌ای ارتفاع پایین (بلندمدت – وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) ۲- اعطای مجوز سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در تولید و قرار دادن ماهواره در مدارهای عملیاتی (میان مدت – وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح).

ب) اهم اقدامات برای تجمیع توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی: ۱- پرتاب ماهواره به ویژه مدارهای ارتفاع پایین در زمان‌بندی مشخص با صدور مجوزهای لازم برای استفاده از ظرفیت صنایع دفاعی و بخش غیردولتی ۲- سرمایه‌گذاری خارجی در بومی‌سازی فناوری‌های مرتبط (بلندمدت – وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ۳- طراحی و ساخت حامل‌های فضایی ملی (میان مدت – وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات).

«سند تحول دولت مردمی» به عنوان برنامه راه دولت سیزدهم در موضوع‌ها و مسائل اولویت‌دار کشور منتشر شده است. این سند، برنامه مدون دولت برای تحقق وضع مطلوب است که متناسب با وضع موجود و موضوع‌های اولویت‌دار تهیه شده و در تدوین آن از وزرا، معاونان و مسئولان اجرایی و نیز جمعی از صاحبنظران، اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها کمک گرفته شده است.

اخبار فضایی ایران را روزانه از همین وبسایت دنبال کنید.

منبع mehrnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64930
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها