پلتفرمی برای مدیریت ترافیک فضایی و جلوگیری از برخورد ماهواره‌ها

0 314

شرکت آمریکایی پرایوتیر اسپیس (Privateer Space) از خدمتی رونمایی کرده است که داده‌های منابع مختلف را به منظور ارائه اطلاعات مناسب در مورد ماهواره‌ها در فضا و جلوگیری از برخوردهای مداری برای استفاده اپراتورهای ماهواره‌ای ترکیب می‌کند. این خدمت ابزاری بصری به نام وِی‌فایندر (Wayfinder) بوده که بر مبنای برنامه‌ای مشابه وب به نام استریاگراف (ASTRIAGraph) توسعه یافته است.

موریبا جاه (Moriba Jah)، پژوهشگر پرایوتیر اسپیس، وِی‌فایندر را به عنوان پلتفرمی جهت ارائه قابلیت‌های مدیریت ترافیک فضایی توصیف کرده و می‌گوید: «این پلتفرم مانند برنامه مسیریاب وِیز (Waze) خواهد بود که امکان ایجاد خصوصیات مختلفی در آن وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان در مورد ماهواره‌ها علاوه بر مدار آن‌ها، موارد مختلفی اضافه کرد؛ این امر برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات به ماهواره‌‌ها یا شرکت‌های فعال در حوزه حذف زباله‌های فضایی کاربردی خواهد بود.»

یکی از این موارد ارائه اطلاعات مسیر ماهواره‌های شرکت‌ها به منظور بهبود دقت پیش‌بینی آن‌هاست. بنابر اظهارات مسئولان پرایوتیر اسپیس، ارائه اطلاعات از ۲۴ ساعت قبل به صورت رایگان خواهد بود و زودتر از آن مثلا ۷۲ ساعت قبل با پرداخت هزینه انجام می‌گیرد. خدمات سفارشی شرکت مذکور نیز شامل ارائه اطلاعاتی می‌شود که به اپراتورها اجازه می‌دهد از طریق رابط‌های برنامه‌نویسی یا APIها به مدارهای مورد نظر خود دسترسی داشته باشند. گفتنی است API مجموعه‌ای از کدهای برنامه‌نویسی بوده که انتقال داده‌ها را میان یک محصول نرم‌افزاری به محصول دیگر امکان‌پذیر می‌کند.

منبع spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64924
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها