آیا قطعه‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی در نهایت به موزه می‌روند؟

0 394

ناسا طرحی را برای چگونگی تعطیلی و ترک ایستگاه فضایی بین‌المللی ارائه داده که در آن هیچ اشاره‌ای به حفظ اجزای تاریخی مهم این سازه نشده است و این آژانس فضایی برنامه‌ای برای بازگرداندن قطعه‌های این ایستگاه به زمین و نمایش آن‌ها در موزه‌ها به عموم ندارد.

به گفته مسئولان ناسا در برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی بحثی برای بازگرداندن قطعه‌های آن صرفا برای نمایش در موزه وجود نداشته و هیچ قطعه‌ای برای بازگرداندن توسط پروازهای باری آتی در نظر گرفته نشده است؛ زیرا آن‌ها همچنان بر استفاده حداکثری از ایستگاه فضایی متمرکز هستند. بر این اساس هر تصمیمی برای بازگرداندن قطعه‌های این ایستگاه در آینده بر اساس فضا و امکانات موجود صورت خواهد گرفت.

این اظهارات ناسا حاکی از آن است که حفاظت از آثار تاریخی فضایی اولویت‌ آن‌ها نیست. مسئولان ناسا ادامه می‌دهند: «هرگونه تلاش برای جداسازی قطعه‌ها به منظور بازگرداندن ایمن آن‌ها با چالش‌های حمل‌ونقل و مالی قابل توجهی روبرو خواهد شد که مستلزم کار فضانوردان و پرسنل پشتیبانی زمینی و همچنین وجود فضاپیمایی با قابلیتی شبیه به محفظه باری بزرگ شاتل فضایی (Space Shuttle) ناسا است.»

این در حالی است که شاتل‌های فضایی در سال ۲۰۱۱ بازنشسته شدند و امروزه تنها وسیله نقلیه مشابه در دسترس، فضاپیمای دراگون (Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس با قابلیت حمل حدود ۳ هزار کیلوگرم بار به زمین است.

اگر ناسا بعدا تصمیم بگیرد بخش‌هایی از ایستگاه فضایی را برای نمایش در موزه به زمین بازگرداند، موزه ملی هوافضای (National Air and Space Museum) موسسه اسمیتسونین (Smithsonian Institution) آمریکا مکان مناسبی برای آن خواهد بود. این موزه سابقه همکاری مشترک با ناسا را در کارنامه دارد و اشیا و مصنوعات عملیات‌های گذشته نیز در آن به نمایش گذاشته شده است. البته به گفته رئیس این موزه شاید اکنون برای گمانه‌زنی در مورد تصمیم‌هایی که در سال‌های آینده بیان می‌شوند، زود باشد؛ چون ایستگاه فضایی بین‌المللی همچنان پویا و پرجنب‌وجوش است و به اکتشاف‌های خود ادامه می‌دهد.

طبق گفته ناسا ایستگاه فضایی طی یک ماموریت کنترل‌شده در سال ۲۰۳۰ از مدار خود به سمت زمین رانده و در جو زمین بر فراز ناحیه‌ای غیرمسکونی در اقیانوس آرام جنوبی خواهد سوخت. هر بخش باقی‌مانده نیز در مکانی موسوم به نقطه نمو (Point Nemo) سقوط می‌کند و غرق می‌شود. نقطه نمو از هر جزیره و خشکی قابل سکونتی فاصله زیادی دارد و برای دفع بقایای فضاپیماها استفاده می‌شود.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64918
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها