برای استفاده از تلسکوپ جیمز وب نوبت بگیرید+لینک فراخوان

0 634

موسسه‌ علوم تلسکوپ فضایی (Stsci) آمریکا بدون اولویت دادن به مرتبه‌ علمی افراد و تنها بر اساس اهمیت طرح پیشنهادی برای رصد، به پژوهشگران نوبت رصد با تلسکوپ جیمز وب (James Webb) می‌دهد. در صفحه‌ فراخوان پیشنهادهای رصدی جیمز وب (کلیک کنید) توضیح کافی برای پژوهشگران فراهم شده است تا طی فرآیندهای خاصی که توسط موسسه اعلام می‌شود، طرح‌های پژوهشی خود را ارسال کنند.

در همین رابطه بخوانید: تلسکوپ جیمز وب الان کجاست

در مرحله اول، به منظور جلوگیری از تبعیض‌های جنسیتی، طرح‌ها بدون دسترسی مسئولین مربوطه به اسامی پژوهشگران بررسی و رتبه‌بندی می‌شوند. پس از رتبه‌بندی پیشنهادهای ناشناس، مسئولین می‌توانند از واجد شرایط بودن افراد مطمئن شوند.

زمان‌بندی تلسکوپ به چند دسته از جمله زمانی برای سازندگان تلسکوپ، زمانی برای پدیده‌های جدید و متفاوت در آسمان و همچنین «برنامه‌ رصدگر عمومی» تقسیم می‌شود. در سال نخست ۶ هزار ساعت به این برنامه تعلق دارد و در آن دانشمندان از سراسر جهان برای استفاده از تلسکوپ درخواست می‌دهند. این در حالی است که جهت رصد در سال اول فعالیت جیمز وب، دانشمندان بیش از ۲۴ هزار ساعت درخواست رصد داشتند.

گفتنی است عاطفه جوادی، از پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ایران، با یکی از طرح‌های پذیرفته‌شده در زمینه‌ تحول ستارگان همکاری دارد و موفق به دریافت نوبت رصدی شده است.

جیمز وب همه مراحل تاریخ پر رمز و راز کیهان از زمان انفجار بزرگ (بیگ‌بنگ) و تشکیل منظومه‌های ستاره‌ای با قابلیت پشتیبانی از حیات در سیاره‌هایی مانند زمین گرفته تا تکامل منظومه شمسی را بررسی خواهد کرد. این تلسکوپ را ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس فضایی کانادا (CSA) و موسسه علوم تلسکوپ فضایی آمریکا اپراتوری می‌کنند.

منبع digikala espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64827
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها