مغز فضانوردان سیم‌کشی مجدد می‌شود!

0 388

دانشمندان دریافتند مغز فضانوردان در طول پروازهای فضایی طولانی‌مدت اتصال‌های چندین بخش حرکتی خود را تغییر می‌دهد تا با محیط غیرعادی فضا سازگار و اصلاحا سیم‌کشی مجدد شود. نواحی حرکتی، مراکزی در مغز هستند که فرمان حرکت را صادر می‌کنند.

در همین راستا گروهی بین‌المللی به سرپرستی دانشگاه آنتورپ (University of Antwerp) بلژیک، تغییرهای ساختاری مغز ۱۲ فضانورد مرد را قبل و بلافاصله پس از سفر فضایی مورد اسکن قرار دادند و همچنین هشت اسکن دیگر هفت ماه پس از سفر فضایی به انجام رساندند. آیا رشته فضانوردی وجود دارد؟ با چه رشته‌هایی می‌توان به فضا رفت؟ پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما را در این باره بخوانید.

فضانوردان که توسط آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس (Roscosmos) به فضا رفته بودند، همگی در ماموریت‌های طولانی‌مدت شرکت داشته و به طور متوسط ۱۷۲ روز در فضا حضور داشتند. محققان ماده سفید (White Matter) مغز آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند. ماده سفید کانال ارتباطی مغز و ماده خاکستری (Grey Matter) محلی است که اطلاعات در آن پردازش می‌شود؛ همچنین ماده خاکستری جزو اصلی دستگاه عصبی مرکزی است.

پروازهای فضایی ظرفیت تغییر شکل و عملکرد مغز را دارند. از آن جا که اکتشاف فضایی انسان به افق‌های جدیدتری همچون اقامت طولانی‌تر در مدار و سفرهای آینده به ماه و مریخ رسیده است، درک اثرهای پروازهای فضایی بر مغز اهمیت زیادی دارد.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64819
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها