روسیه تحویل موتور حامل فضایی به آمریکا را متوقف کرد

0 257

روسیه اعلام کرد تحویل موتورهای حامل فضایی با نام RD-180 به آمریکا را متوقف کرده است؛ امری که در واکنش به وضع تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین صورت می‌گیرد. نیروی هوایی ایالات متحده نیز در پاسخ به این اقدام روسیه مدعی شد پرتاب‌های فضایی این کشور تحت تاثیر این تصمیم قرار نخواهد گرفت. دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس (Roscosmos)، در این باره گفت: «تصمیم گرفتیم تا محصولات شرکت ان‌پی‌اُ انرگوماش (NPO Energomash) را به آمریکا تحویل ندهیم.»

موتور‌ RD-180 قادر به تولید ۸۶۰ هزار پوند نیروی رانش در سطح دریا بوده و سوخت آن ترکیبی از RP-1 (نوع خاصی از نفت سفید) و اکسیژن مایع است. آمریکا از این موتور نخستین بار در سال ۲۰۰۰ برای حامل فضایی اطلس ۳ ( Atlas III) استفاده کرد. ایالات متحده در حال حاضر از این موتورها برای مرحله اول حامل‌های فضایی اطلس ۵ (Atlas V) بهره می‌برد.

موتورهای مذکور طی توافقی در سال ۱۹۹۷ میان مسکو و واشینگتن با ارزش تخمینی یک میلیارد دلار به آمریکا تحویل داده می‌شد، ولی در میانه سال ۲۰۱۴ کنگره ایالات متحده به خاطر تیرگی روابط با روسیه، ممنوعیت استفاده از موتورها را برای بعد از سال ۲۰۱۹ اعلام کرد. پس از گذشت مدتی با درک اینکه آمریکا در عرض سه سال توان طراحی و ساخت موتوری با این مشخصات را ندارد، ممنوعیت بی‌اثر شد و بلافاصله شرکت یونایتد لانچ الاینس (United Launch Alliance) آمریکا برای تامین نیازهای خود ۲۰ موتور دیگر RD-180 را به روسیه سفارش داد. گفتنی است شرکت انرگوماش پیش از این در مجموع ۱۲۲ موتور RD-180 به آمریکا تحویل داده است.

منبع irna spacenews wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64807
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها