چین دو ماهواره مخابراتی و سنجشی به مدار زمین فرستاد

0 171

چین یک ماهواره مخابراتی با هدف برقراری ارتباطات باند پهن 5G و یک ماهواره سنجشی را به وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲سی (Long March-2C) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز شنبه ۵مارس (۱۴اسفند) ساعت ۰۶:۰۱ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی ژیچانگ (Xichang) در جنوب غربی چین انجام شد و طی آن ماهواره‌های ارتباطاتی یینهه-۲ (Yinhe-2) و سنجشی شینگ‌یوان-۲ (Xingyuan-2) در مدار لئو قرار گرفتند. یینهه-۲ دومین ماهواره از یک منظومه برنامه‌ریزی‌شده متعلق به شرکت چینی گلکسی اسپیس (Galaxy Space) است که در زمینه خدمات ماهواره‌ای فعالیت می‌کند.

پیش از این یینهه-‍۱ به عنوان اولین ماهواره باند پهن 5G مدار لئوی چین در مدار زمین قرار گرفته بود. این ماهواره ژانویه۲۰۲۰ و با هدف ایجاد یک منظومه متشکل از ۱۴۴ ماهواره برای برقراری ارتباطات باند پهن 5G در سراسر جهان به فضا پرتاب شد؛ منظومه‌ای که بنابر برخی گزارش‌ها تعداد ماهواره‌های آن ممکن است به عدد ۶۵۰ هم برسد. پیش‌تر نیز یک تماس ویدئویی سه دقیقه‌ای از طریق یینهه-۱ آزمایش شده است.

ماهواره مخابراتی چین
نمای ماهواره مخابراتی یینهه-۱

ماهواره‌های یینهه با وزن ۲۲۷ کیلوگرم، قادر به برقراری ارتباطات با سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه در باند‌های Q و V و Ka هستند. این ماهواره‌ها با فراهم‌آوری اتصال برای کاربران از طریق ترمینال خود، ارتباطات آنان را برقرار می‌کند؛ ترمینالی که قادر به پوشش منطقه‌ای به مساحت ۳۰۰ هزار کیلومتر است. گفتنی است لی جون (Lei Jun)، مدیرعامل شرکت فناوری شیائومی (Xiaomi) چین، برای توسعه این منظومه ماهواره‌ای در گلکسی اسپیس سرمایه‌گذاری کرده است.

ماهواره دیگر این ماموریت یعنی شینگ‌یوان-۲ را شرکت علوم و فناوری هوافضای شینگ‌یوان پکن (Beijing Xingyuan Aerospace Science and Technology Co., Ltd) ساخته است. این ماهواره با ابعاد 6U برای ثبت داده‌های سنجش از دور با قدرت تفکیک مکانی بالا به فضا پرتاب شده است و علاوه بر محموله تصویربرداری مینیاتوری، مجهز به یک ابزار انتقال داده جهت انجام فعالیت‌هایی مانند ذخیره‌سازی داده با ظرفیت بالا و بارگیری اطلاعات با سرعت بالاست.

این ماهواره مجهز به دوربینی است که می‌تواند تصاویر و فیلم‌های رنگی را در طیف مرئی به ثبت برساند. از اطلاعات تهیه‌شده توسط شینگ‌یوان-۲ در حوزه‌های مختلفی از جمله پایش محیط زیست، رصد منابع زمین، کشاورزی، جنگلداری و حفاظت از منابع آب استفاده خواهد شد.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲سی

لانگ مارچ-۲سی که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قابلیت سه مرحله‌ای شدن را نیز دارد. این ماهواره‌بر دارای وزنی معادل ۲۳۳ تن و طول کلی ۴۲ متر بوده و قطر هر دو مرحله آن ۳.۳۵ متر است. لانگ مارچ-۲سی را آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) ساخته و قادر به حمل ۳۸۵۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

ماهواره‌بر یادشده با احتساب این ماموریت تاکنون ۶۰ بار به فضا پرتاب شده است که اولین آن‌ها در سال ۱۹۸۲ انجام گرفت و فقط یک شکست در کارنامه خود دارد. لانگ مارچ-۲سی از دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد.

منبع rocketlaunch space.skyrocket wikipedia gamingsym espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64791
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها