رومانی به توافقنامه آرتمیس ناسا ملحق شد

0 203

رومانی طی توافقی با ناسا به شانزدهمین کشوری بدل شد که به معاهده آرتمیس (Artemis) این آژانس فضایی می‌پیوندد. مراسم انجام این توافق به صورت مجازی میان ماریوس-ایوان پیسو (Marius-Ioan Piso)، رئیس آژانس فضایی رومانی (Romanian Space Agency)، و بیل نلسون (Bill Nelson)، مدیر ناسا، و با حضور دیوید مونیز (David Muniz)، کاردار ایالات متحده در رومانی، برگزار شد.

پیش‌ از این علاوه‌بر ایالات متحده، کشورهای استرالیا، کانادا، ژاپن، لوکزامبورگ، ایتالیا، بریتانیا، امارات، اوکراین، کره جنوبی، نیوزلند، برزیل، مکزیک، لهستان و رژیم صهیونیستی با امضای توافقنامه آرتمیس به این برنامه پیوسته بودند. رومانی پس از ایتالیا، لهستان، لوکزامبورگ و بریتانیا پنجمین عضو آژانس فضایی اروپا (ESA) محسوب می‌شود که این توافقنامه را امضا می‌کند. فرانسه نیز برای امضای معاهده آرتمیس ناسا ابراز تمایل کرده، اما تاکنون آن را به انجام نرسانده است.

توافقنامه آرتمیس مجموعه‌ای از اصول و استانداردهای اکتشاف در ماه و استخراج منابع آن را شامل می‌شود. این معاهده در حقیقت شامل طیفی از اصول جهت‌دهنده ماموریت آتی ناسا در ماه و ورای آن یعنی اعماق فضا تا مقاصدی همچون مریخ است. دستورالعمل‌ها و تعهدهای توافقنامه آرتمیس، موضوع‌هایی مانند شفافیت، انتشار اطلاعات علمی و جلوگیری از تولید زباله‌های ناشی از هر ماموریت در فضا را تحت پوشش قرار می‌دهند. آژانس فضایی آمریکا امیدوار است با موافقت کشورهای دیگر با این اصول، راه را برای استخراج منابع ارزشمند این کره باز کند.

ماموریت آرتمیس برنامه بین‌المللی بازگشت انسان به ماه به‌ رهبری ناسا است که طی آن انسان از جمله اولین زن به نزدیکی قطب جنوب ماه اعزام می‌شوند. هدف از این ماموریت که به‌وسیله آژانس فضایی آمریکا، شرکت‌های خصوصی صنایع هوافضای این کشور و دیگر سازمان‌ها در حال اجراست، حضور دائم انسان و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت شرکت‌های خصوصی روی کره ماه و در نهایت سفر به مریخ عنوان شده است.

منبع spacenews espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64773
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها