پرتاب ماهواره‌های اینترنتی وان‌وب در سایه جنگ متوقف می‌شود؟

0 188

شرکت وان‌وب (OneWeb) که بخش عمده‌ای از سهام آن در اختیار دولت بریتانیاست، پس از درخواست روسیه مبنی بر کناره‌گیری این کشور از سهام شرکت وان‌وب، کارمندان خود را از پایگاه فضایی بایکونور (Baikonur) خارج کرد. اخیرا نیز اعلام شده بود که روسیه پرتاب ماهواره‌برهای سایوز (Soyuz) از منطقه گویان (Guyana) فرانسه واقع در آمریکای جنوبی را در واکنش به اعمال تحریم‌های اروپا در پی حمله به اوکراین متوقف کرده است. وان‌وب ماهواره‌های اینترنتی خود را تا پیش از وقوع جنگ، توسط این ماهواره‌بر به مدار زمین پرتاب می‌کرد. حال با این اتفاقات به نظر می‌رسد که گروه بعدی ماهواره‌های اینترنتی این شرکت به این زودی‌ها پرتاب نشوند.

قرار بود ۳۶ ماهواره اینترنتی روز جمعه ۴مارس (۱۳اسفند) به وسیله ماهواره‌بر سایوز و از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان پرتاب شوند؛ پایگاهی که آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) و سایر ارگان‌های هوافضایی این کشور آن را مدیریت می‌کنند. اما به تازگی روسکاسموس اعلام کرده است عملیات پرتاب ماهواره‌های وان‌وب را ادامه نخواهد داد، مگر اینکه این شرکت تضمین کند ماهواره‌ها برای اهداف نظامی استفاده نخواهند شد. آژانس فضایی روسیه همچنین از دولت بریتانیا خواسته است سهام خود را از این شرکت مستقر در لندن جدا کند.

البته بعید به نظر می‌رسد این خواسته‌ها که در پی افزایش تنش‌ها به دلیل حمله روسیه به اوکراین صادر شده‌اند، برآورده شوند. نمایندگان دولت بریتانیا گفته‌اند این کشور سهام خود در وان‌وب را نمی‌فروشد. گفتنی است ماهواره‌های وان‌‌وب را شرکت اروپایی آریان‌‌اسپیس (Arianespace) تحت توافقی با روسیه برای انجام پرتاب‌های فضایی انجام می‌داد.

وان‌وب تاکنون بیش از ۴۰۰ ماهواره اینترنتی از پروژه جهانی خود را به فضا پرتاب کرده است و برنامه دارد در نهایت حدود ۶۵۰ ماهواره را به فضا پرتاب کند؛ امری که در راستای خدمات‌رسانی اینترنت ماهواره‌ای به سراسر جهان صورت می‌گیرد. این شرکت که در انگلستان و آمریکا شعبه دارد، در مارس۲۰۲۰ دچار ورشکستگی شد، اما مدتی بعد دولت انگلستان و شرکت هندی بهارتی گلوبال (Bharti Global Ltd) آن را به‌طور مشترک و با مبلغی معادل ۱ میلیارد دلار (هر کدام ۵۰۰ میلیون دلار) خریداری کردند. شرکت اروپایی یوتلست (Eutelsat) نیز مدتی بعد اعلام کرد با بودجه‌ای معادل ۵۵۰ میلیون دلار، ۲۴ درصد سهام وان‌وب را خریداری می‌کند.

این‌ها در حالی است که با اعلام آژانس فضایی اروپا (ESA) پرتاب ماموریت اگزومارس (ExoMars) به مریخ در سال ۲۰۲۲ نیز به دلیل تبعات جنگ اوکراین و روسیه بسیار بعید است. اگزومارس ماموریتی است که طی آن آژانس‌های فضایی روسیه (Roscosmos) و اروپا به منظور بررسی وضعیت زیستی در این سیاره و عناصر احتمالی حیات در گذشته یا حال‌، یک فرودگر و مریخ‌نورد را روی سطح مریخ فرود می‌آورند. با این اوصاف به نظر می‌رسد ماموریت‌های فضایی هم به طور جدی دستخوش تحولات سیاسی در جهان شده‌اند.

شما عزیزان می‌توانید اخبار فضایی به روز را از وبسایت اسپاش مطالعه کنید و همچنین صفحه‌های ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال نمایید.

منبع isna espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64738
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها