نظارت از راه دور بر دستگاه‌های کوانتومی در فضا امکان‌پذیر شد

0 167

محققان سامانه‌ای را توسعه داده‌اند که از طریق آن می‌توان بر دستگاه‌های کوانتومی در محیط‌های غیرقابل دسترس مانند فضا نظارت کرد. سامانه پژوهشگران دانشگاه ساسکس (University of Sussex) انگلستان این امکان را ایجاد می‌کند تا از راه دور به دستگاه‌های کوانتومی دسترسی پیدا کرده و بتوانند در آزمایشگاه‌های کوانتومی فوق سرد خود بر عوامل محیطی نظارت کنند.

به دلیل حساسیت بالای تجهیزات کوانتومی، یک محیط پایدار برای بررسی شرایط آن‌ها ضروری است. دانشمندان طی این روش با استفاده از فناوری‌های نظارت از راه دور، راه‌هایی را برای دسترسی به اطلاعات عوامل محیطی مانند دما، فشار، پرتوهای لیزر و میدان‌های مغناطیسی ایجاد کردند. همه اعضای تیم می‌توانند این اطلاعات را روی داشبوردها ببینند تا پیش از ناپایدار یا مختل شدن عملیات بتوانند اقدامات لازم را به صورت در لحظه انجام دهند.

طی سال‌های اخیر بهره‌گیری از فناوری‌های کوانتومی در فضا رشد چشمگیری داشته است که از آن جمله می‌توان به سامانه‌های رمزگذاری کوانتومی برای تبادل داده به صورت بسیار امن، ارتباطات کوانتومی ماهواره‌ای و همچنین تجهیز ماهواره‌ها به حسگرهای کوانتومی اشاره کرد.

 

منبع spacedaily espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64730
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها