آمریکا ماهواره هواشناسی نسل جدید خود را به فضا پرتاب کرد

0 239

آمریکا یک ماهواره هواشناسی از سری ماهواره‌های GOES را به وسیله ماهواره‌بر اطلس ۵ (Atlas V) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز سه‌شنبه ۱مارس (۱۰اسفند) ساعت ۲۱:۳۸ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا انجام شد و طی آن ماهواره GOES-18 در مدار ژئو قرار گرفت.

اطلاعات ماهواره‌های GOES برای پیش‌بینی دقیق آب‌و‌هوا و ارائه هشدارهای اولیه توسط هر دو بخش دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماهواره‌ها جدیدترین نسل ماهواره‌های هواشناسی مدار ژئوی ایالات متحده محسوب می‌شوند؛ سری ماهواره‌هایی که اولین آن‌ها در دهه ۱۹۷۰ به فضا پرتاب شد. پیش از این ۲ ماهواره دیگر سری جدید در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ در مدار ژئو مستقر شده بود. ماهوار‌ه‌های مذکور را شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) می‌سازد و سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) آمریکا آن‌ها را اپراتوری می‌کند.

ماهواره هواشناسی ناسا
نمای ماهواره GOES-R (اولین ماهواره سری جدید GOES)

ماهواره GOES-18 که از آن با نام GOES-T نیز یاد می‌شود، با وزنی معادل ۵۱۹۲ کیلوگرم و عمر طراحی ۱۵ سال، از باس ماهواره‌ای A2100A بهره می‌برد. تصویرگر پیشرفته GOES-18 اطلاعات مهم در رابطه با پوشش ابری و میزان رطوبت را ارائه می‌دهد. از دیگر تجهیزات این ماهواره می‌توان به تصویرگر فرابنفش خورشیدی، نقشه‌بردار رعدوبرق و مغناطیس‌سنج اشاره کرد.

اطلس ۵ که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای سوخت مایع است. این ماهواره‌بر اولین ماموریت خود را در اوت۲۰۰۲ به‌انجام رسانده و با احتساب این عملیات تاکنون ۹۲ بار به فضا پرتاب شده است که فقط یک ماموریت ناموفق در کارنامه خود دارد. اطلس ۵ را شرکت آمریکایی یونایتد لانچ الاینس (United Launch Alliance) ساخته و طول کلی آن ۵۸.۳ متر است. ماهواره‌بر مذکور با وزن ۵۹۰ تن قادر به حمل ۲۰ تن محموله به مدار لئو بوده و هزینه هر بار پرتاب آن در سال ۲۰۱۶ رقمی بین ۱۱۰ تا ۱۵۳ میلیون دلار اعلام شده است.

منبع rocketlaunch nasaspaceflight space.skyrocket wikipedia space.skyrocket
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64719
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها