کشف سیاه‌چاله‌ای غول‌پیکر که در ابری از غبار فضایی پنهان شده است

دانشمندان ابری از غبار کیهانی را در مرکز کهکشان مسیه ۷۷ (M77) مشاهده کرده‌اند که سیاه‌چاله‌ای بسیار پرجرم را درون خود پنهان کرده است. این کشف، مدل یکپارچه‌ سحابی کهکشانی فعال (AGN سرواژه Active Galactic Nebula) را به‌ عنوان یکی از درخشان‌ترین اجرام کیهان تایید می‌کند. سحابی به ابر عظیمی از غبار، گاز و پلاسما در فضاهای میان‌ستاره‌ای اطلاق می‌شود که محل تولد ستاره‌ها است.

در همین رابطه بخوانید: مرکز کهکشان راه شیری را مشاهده کنید

سیاه‌چاله کهکشان
کهکشان مسیه ۷۷ و مرکز فعال آن

سحابی‌های کهکشانی فعال منابع بسیار پرانرژی هستند که توسط سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم تغذیه و در مرکز برخی کهکشان‌ها یافت می‌شوند. این سیاه‌چاله‌ها از حجم زیادی غبار و گاز کیهانی تغذیه می‌کنند؛ این ماده پیش از مصرف به سمت سیاه‌چاله حرکت می‌کند و مقادیر عظیمی انرژی در این فرآیند آزاد می‌شود که اغلب از انرژی همه‌ ستارگان کهکشان بیشتر می‌شود.

ستاره‌شناسان می‌دانند که انواع گوناگونی از AGN وجود دارد؛ برای نمونه برخی امواج رادیویی منتشر می‌کنند و برخی در نور مرئی به‌ شدت می‌درخشند. طبق مدل مذکور هر گونه تفاوت ظاهری میان سحابی‌های فعال کهکشانی ناشی از جهتی است که در آن، سیاه‌چاله و حلقه‌ ضخیمش از روی زمین مشاهده می‌شود.

گروهی از دانشمندان به سرپرستی ویولتا گامز رزاس (Violeta Gámez Rosas)، از دانشگاه لیدن (Leiden University) هلند، از ابزار ماتیس (MATISSE) که روی تداخل‌سنج تلسکوپ بسیار بزرگ (VLTI) شیلی نصب شده است، برای اسکن مرکز مسیه ۷۷ استفاده کردند. والتر جافه (Walter Jaffe)، از دانشگاه لیدن، می‌گوید: «ماتیس می‌تواند طیف وسیعی از طول موج‌های فروسرخ را ببیند که به ما امکان می‌دهد غبار فضایی را مشاهده و دما را به دقت اندازه‌گیری کنیم.»

به گفته گامز رزاس نتایج این پژوهش‌ها به درک بهتری از عملکرد درونی AGNها منجر می‌شود. این اجرام همچنین می‌توانند به فهم بهتر تاریخ کهکشان راه شیری که یک سیاه‌چاله‌ بسیار پرجرم را در مرکز خود جای داده است، کمک کنند.