راکت لب ماهواره سنجشی SAR ژاپن را به فضا پرتاب کرد

0 167

شرکت آمریکایی راکت لب (Rocket Lab) یک ماهواره سنجشی مجهز به رادار دهانه ترکیبی (SAR) را به وسیله ماهواره‌بر الکترون (Electron) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز دوشنبه ۲۸فوریه (۹اسفند) ساعت ۲۰:۳۷ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی راکت لب در کشور نیوزلند انجام شد و طی آن ماهواره استریکس بتا (StriX β) در فاصله حدودا ۵۶۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

استریکس بتا را شرکت ژاپنی سینسپکتیو (Synspective) به عنوان نمونه آزمایشی برای ایجاد منظومه‌ای موسوم به استریکس شامل ۲۵ ماهواره ساخته است. این ماهواره با وزن ۱۵۰ کیلوگرم نسخه ارتقایافته ماهواره اول با نام استریکس آلفا (StriX α) است و مانند آن در باند X فعالیت می‌کند. منظومه استریکس می‌تواند داده‌هایی با قدرت تفکیک مکانی ۱ تا ۳ متر را از نواری به عرض ۱۰ تا ۳۰ کیلومتر از زمین تهیه کند.

ماهواره سنجشی sar ژاپن
نمای ماهواره استریکس بتا

هدف سینسپکتیو از ایجاد این منظومه، ارائه خدمات جغرافیایی به شرکت‌ها، دولت‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی است؛ خدماتی که شامل ارائه داده‌های با کیفیت بالا برای برنامه‌ریزی‌های توسعه شهری، نظارت بر ساخت‌وسازها و زیرساخت‌ها و همچنین واکنش مناسب به بلایای طبیعی می‌شوند. گفتنی است ماهواره‌های SAR در مقایسه با ماهواره‌های اپتیکال (نوری)، قادر به تصویربرداری در همه نوع شرایط آب و هوایی و در همه ساعات شبانه‌روز هستند.

ماهواره‌بر الکترون

الکترون با وزن ۱۲۵۰۰ کیلوگرم قادر به حمل ۱۵۰ تا ۲۲۵ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین است. این ماهواره‌بر که اولین بار در مه۲۰۱۷ به فضا پرتاب شده، با احتساب این ماموریت تاکنون ۲۴ عملیات پرتاب داشته که ۳ مورد آن ناموفق بوده است. ماهواره‌بر یادشده که هر بار پرتاب آن هزینه‌ای در حدود ۷.۵ میلیون دلار دربردارد، از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب است.

منبع rocketlaunch space wikipedia space.skyrocket
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64674
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها