چین رکورد خود در پرتاب بیشترین تعداد ماهواره طی یک عملیات را شکست

0 162

چین با فرستادن ۲۲ ماهواره به مدار زمین به وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۸ (Long March-8) رکورد خود در پرتاب بیشترین تعداد ماهواره طی یک عملیات را شکست. عملیات پرتاب این ماهواره‌ها روز یکشنبه ۲۷فوریه (۸اسفند) ساعت ۰۳:۰۶ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی ون‌چانگ (Wenchang) در جنوب چین انجام شد. ماهواره‌های این ماموریت تجاری را هفت شرکت ساخته‌اند و مشتریان آن‌ها شامل هفت شرکت داخلی و دو موسسه علمی-تحقیقاتی می‌شوند.

ماهواره‌های عملیات مذکور عبارتند از جیلین-۱ موفانگ-۰۲آ (Jilin-1 Mofang-02A)، چائوچو-۱ (Chaohu-1)، کیمینگشینگ-۱ (Qimingxing-1)، شینگشیدای-۱۷ (Xingshidai-17)، تایجینگ-۳ ۰۱ (Taijing-3 01)، تایجینگ-۴ ۰۱ (Taijing-4 01)، شیدیان-‍۱ (Xidian-1)، چوانگشینگ لیشن (Chuangxing Leishen)، تیانکی-۱۹ (Tianqi-19)، ۲ ماهواره منظومه ونچانگ-۱ (Wenchang-1)، ۲ ماهواره اول منظومه هاینان-۱ (Hainan-1) و ۹ ماهواره منظومه جیلین-۱ گائوفن-۰۳دی-۱۰ (Jilin-1 Gaofen-03D-10).

این ماهواره‌ها با مقاصد رصد زمین به فضا پرتاب شده‌اند و در میان آن‌ها ماهواره‌هایی مجهز به رادار دهانه ترکیبی (SAR) نیز دیده می‌شود. این ماموریت به نام هاینان-۱ نامگذاری شده بود. ماهواره‌های هاینان را موسسه سنجش از دور سانیا (Sanya Institute of Remote Sensing) چین اپراتوری می‌کند و با وزنی در حدود ۵۰ کیلوگرم بر پایش استان هاینان چین متمرکز خواهند بود.

ماهواره چین سنجشی پایش کشتی
نمای ماهواره سنجشی هاینان-۱ ۰۱

هر دو ماهواره هاینان-۱ وظیفه شناسایی و نظارت بر اجسام متحرک در دریا به ویژه کشتی‌ها را برعهده خواهند داشت. این ماهواره‌ها همچنین یک گیرنده سامانه شناسایی خودکار (AIS) را برای ردیابی کشتی‌ها با خود حمل می‌کنند.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۸

لانگ مارچ-۸ که در این عملیات برای دومین بار از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر با ابعاد متوسط ۲ مرحله‌ای است که بالغ بر ۵۰ متر طول داشته و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۳.۳۵ و ۳ متر است. این ماهواره‌بر را آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) ساخته و با وزنی معادل ۳۵۶ تن قادر به حمل ۴.۵ تن محموله به مدار خورشیدآهنگ و ۸.۴ تن محموله به مدار لئو است.

مرحله اول لانگ مارچ-۸ از اکسیژن مایع و RP-1 و مرحله دوم آن نیز از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برند. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب است. چین قرار است از این ماهواره‌بر برای انجام پرتاب‌های تجاری و به‌خصوص پاسخ به نیازهای خود در عملیات‌های پرتاب محموله به مدار خورشیدآهنگ استفاده کند.

منبع rocketlaunch globaltimes spacenews wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64665
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها