نخستین راهپیمایی فضایی خصوصی امسال انجام می‌شود

0 202

جرد آیزاکمن (Jared Isaacman)، فضانورد میلیاردر آمریکایی، قصد دارد ۳ ماموریت خصوصی جدید انجام دهد که یکی از آن‌ها راهپیمایی فضایی در سال ۲۰۲۲ است. آیزاکمن این ماموریت‌ها را با همکاری شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) انجام می‌دهد و علاوه بر راهپیمایی فضایی، در اولین ماموریت سرنشین‌دار نسل جدید حامل فضایی استارشیپ (Starship) نیز شرکت می‌کند. ماموریت نخست که پلاریس داون (Polaris Dawn) نام گرفته است، طی سال جاری میلادی انجام و توسط وی رهبری می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: تصویر حامل فضایی اسپیس‌ایکس در مسیر برخورد با ماه را ببینید

برنامه‌های این ماموریت با خدمه‌ای شامل شهروندان خصوصی، رسیدن به مداری بالاتر از ماموریت‌های قبلی فضاپیمای دراگون (Dragon) و در نهایت بالاترین مدار زمین بوده که تاکنون پرواز کرده است. پولاریس داون تحقیق‌هایی را در مورد اثر پروازها و تشعشع‌های فضایی بر سلامت انسان انجام خواهد داد. این ماموریت همچنین شامل اولین آزمایش لیزر ارتباطی ماهواره‌های اینترنتی استارلینک (Starlink) اسپیس‌ایکس خواهد بود که ارتباط با ماهواره را بهبود می‌بخشد.

با توجه به اینکه دراگون مجهز به هوابند نیست، هر چهار خدمه باید یا همزمان راهپیمایی فضایی انجام دهند یا درون یک کپسول کاملا بدون فشار هوا بمانند. بنابراین برای اینکه در این فرآیند کشته نشوند، خدمه لباس فضانوردی برون‌ایستگاهی (EVA) اسپیس‌ایکس را می‌پوشند. به گفته‌ پولاریس توسعه‌ این لباس و اجرای عملیات برون‌ایستگاهی، گام‌ مهمی به سمت طراحی مقیاس‌پذیر برای لباس‌های فضانوردی ماموریت‌های طولانی‌مدت آینده خواهد بود.

آیزاکمن می‌گوید: «برنامه مذکور برای پیشرفت در قابلیت سفرهای فضایی بلندمدت طراحی شده و به ما در دستیابی به هدفمان یعنی تسهیل اکتشاف مریخ کمک می‌کند.» به گفته او بودجه برنامه پلاریس توسط خودش و اسپیس‌ایکس تامین می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها هزینه چنین عملیاتی به چند صد میلیون دلار می‌رسد.

او پیش از این فرمانده ماموریت اینسپیریشن-۴ (Inspiration-4) اسپیس‌ایکس، نخستین سفر کاملا خصوصی به مدار زمین بود. طی این ماموریت ۴ شهروند عادی همراه دراگون سفری ۳ روزه به مدار زمین انجام دادند. به گفته او در ماموریت پلاریس داون خدمه به ارتفاع بیشتری نسبت به ماموریت قبلی می‌روند و به مدت پنج روز در مدار خواهند ماند.

منبع mehrnews digikala wikipedia wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64514
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها