اینترنت ماهواره‌ای اروپا رقیب استارلینک و وان‌وب می‌شود

0 269

کمیسیون اروپا از برنامه خود برای توسعه یک سامانه اینترنت ماهواره‌ای به منظور ارائه خدمات به قاره‌های اروپا و آفریقا رونمایی کرد؛ امری که علی‌رغم مخالفت هیئت نظارت این کمیسیون صورت می‌پذیرد. این سامانه با بودجه‌ای ۶ میلیارد یورویی برای برقراری ارتباطات پهن باند رمزگذاری‌شده، در مدار لئو ایجاد می‌شود. هدف از خدمات‌رسانی به آفریقا رقابت با زیرساخت‌های چین در ارائه چنین خدماتی عنوان شده است.

طرح مذکور پیش از این دو بار توسط هیئت نظارت کمیسیون اروپا رد شده بود، چرا که آن‌ها معتقدند این طرح باعث هدر رفتن پول و رقابت با خدمات مشابه تجاری می شود. پس از رد شدن طرح نیز ضمن تعهد شرکت‌های کوچک در طراحی و توسعه این سامانه، برخی اصلاحات روی آن صورت گرفت.

در همین رابطه بخوانید: اینترنت ماهواره ای رایگان برای ایران

طرح اتصال امن ماهواره‌ای را تیری برتون (Thierry Breton)، کمیسر بازار داخلی این کمیسیون، ارائه داده و از آن حمایت می‌کند. از اهداف مهم این سامانه، امکان برقراری ارتباطات ماهواره‌ای در صورت حملات سایبری به دیگر شبکه‌های پهن باند عنوان شده است. به گفته برتون، سامانه مذکور به منظور صرفه‌جویی در هزینه به دیگر منظومه‌های ماهواره‌ای متصل خواهد شد؛ منظومه‌هایی که البته نامی از آن‌ها برده نشده است. اگرچه این طرح همچنان نیازمند تصویب پارلمان اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپاست، بنابر پیش‌بینی یکی از دیپلمات‌ها مانعی بر سر راه اجرای آن نخواهد بود.

کمیسیون اروپا با برخی شرکت‌های این قاره از جمله ایرباس، SES و یوتلست (Eutelsat) قرارداد بسته است تا مطالعات فنی انجام این پروژه را برعهده بگیرند. این کمیسیون اختصاص ۲.۴ میلیارد یورو از بودجه را خود برعهده گرفته است و مابقی آن از سوی کشورهای عضو و در قالب یک مشارکت دولتی و خصوصی تامین می‌شود. کمیسیون اروپا از کنسرسیوم‌ها درخواست خواهد کرد تا پیشنهادهای خود را برای طراحی و اجرای سامانه اینترنت ماهواره‌ای ارائه دهند.

هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد تعداد ماهواره‌های این منظومه ارائه نشده است، با این حال کمیسیون اروپا قصد دارد سال آینده میلادی توسعه و پرتاب اولین ماهواره‌ها را آغاز کند. خدمات‌رسانی اولیه این سامانه از سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد و از اواسط سال ۲۰۲۷ خدمات‌رسانی کامل انجام می‌شود.

منبع pcmag ft
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64506
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها