سیاره‌ای به جز زمین در منظومه شمسی که امواج پرانرژی از خود ساطع می‌کند

تلسکوپ فضایی نیواستار (NuSTAR) ناسا انفجاری از جنس پرتوی ایکس از سمت سیاره مشتری مشاهده کرد. این اولین جرم در منظومه شمسی به جز زمین است که امواج پرانرژی از خود ساطع می‌کند.

در همین رابطه بخوانید: صدای بزرگ‌ترین قمر مشتری را بشنوید+فیلم

کایا موری (Kaya Mori)، اخترفیزیکدان دانشگاه کلمبیا (Columbia University) آمریکا، می‌گوید: «مشتری میدان مغناطیسی عظیمی دارد و این سیاره خیلی سریع در حال چرخش است. دو ویژگی مذکور به این معنی است که مگنتوسفر (Magnetosphere) سیاره، منطقه مغناطیسی پیرامون آن، مانند یک شتاب‌دهنده ذره‌های غول‌پیکر عمل می‌کند.» میدان مغناطیسی مشتری ذر‌ه‌ها را با سرعت بالایی به سمت قطب‌های این سیاره می‌فرستد و آنجا با هم برخورد می‌کنند.

سیاره مشتری

امواج پرتوی ایکس این سیاره با برخورد تک‌الکترون‌ها به ذره‌های باردار اتمسفر مشتری تولید می‌شوند که پس از انتشار، سرعت ذره‌ها به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد. این کاهش سرعت با انتشار امواج الکترومغناطیس، تابش ترمزی (Braking Radiation) نام دارد.

گفتنی است فضاپیمای اولیس (Ulysses) که با هدف مطالعه میدان مغناطیسی خورشید و ذره‌های پرانرژی و تابش و غبارهای کیهانی در سال ۱۹۹۹ توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) پرتاب شد، نتوانسته بود امواج پرتوی ایکس مشتری را تشخیص دهد؛ چون امواج تابش‌شده انرژی کمی برای تشخیص به وسیله اولیس داشتند.

منبع digiato nasa irna wikipedia