آتش‌بازی در فضا! محموله‌هایی که به ایستگاه فضایی فرستاده شدند

0 190

فضاپیمای باری سیگنوس (Cygnus) شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) چند تن محموله تحقیقاتی شامل بیش از ۴۰ آزمایش و حدود ۳۷۰۰ کیلوگرم ذخایر را روز ۱۹فوریه (۳۰بهمن) به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد. در این فضاپیما علاوه بر مواد غذایی و میوه تازه، تجهیزاتی برای نصب ۲ پنل خورشیدی و پیاده‌روی فضایی به ایستگاه فضایی ارسال شد.

در همین رابطه بخوانید: موقعیت زنده ایستگاه فضایی بین‌المللی

سیگنوس علاوه بر حمل بار به مدار زمین، عملیات افزایش ارتفاع محل فعالیت ایستگاه فضایی بین‌المللی را نیز انجام می‌دهد. مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی باید هر از گاهی تغییر کند، زیرا ارتفاع آن به تدریج کاهش می‌یابد و وارد اتمسفر زمین می‌شود. کریستینا هالونا (Kristina Halona)، مدیر پروژه مذکور، در این باره می‌گوید: «این فرآیند بخشی مهم از عملیات نگهداری ایستگاه فضایی بین‌المللی است.»

آتش‌بازی در ایستگاه فضایی!

این فضاپیما آزمایشی را به همراه دارد که برای بهبود ایمنی آتش در ماموریت‌های ماه و مریخ طراحی شده است. طی این آزمایش با نام سوفی (SoFIE سرواژه Solid Fuel Ignition and Extinction) به مطالعه چگونگی رفتار آتش در ریزگرانش پرداخته می‌شود.

پل فرکول (Paul Ferkul)، دانشمند این پروژه‌، می‌گوید: «چنین آزمایش‌هایی شرایط لازم برای ماموریت‌ها، طرح‌های اولیه‌ لباس‌های فضانوردی، کابین‌ها و زیستگاه‌های آینده را پیش‌بینی نموده و بررسی می‌کنند چگونه این مواد در ماه، مریخ یا محیط‌های دیگر می‌سوزند. آزمایش‌های مذکور به ناسا کمک می‌کنند تا بهترین روش‌ها برای خاموش کردن آتش یا مواد سوخته در فضا را مورد شناسایی قرار دهند.»

آزمایش‌های بررسی یک باتری لیتیوم-یونی با عملکرد ایمن و پایدار در دمای شدید و محیط خلا و همچنین آزمایشی جهت بررسی رشد گیاه در سامانه‌های مبتنی بر آب و مبتنی بر هوا، دیگر آزمایش‌های این ماموریت هستند.

آزمایش پزشکی در ایستگاه فضایی

آزمایش تومور سه‌ بعدی میکروکوئین (MicroQuin 3D Tumor) نیز به بررسی اثرات یک دارو روی سلول‌های سرطانی در فضا می‌پردازد. در شرایط ریزگرانش، سلول‌های مذکور می‌توانند در یک مدل سه بعدی طبیعی‌تر رشد کنند که این امر توصیف ساختار، بیان ژن، سیگنال‌دهی سلولی و پاسخ به دارو را آسان‌تر می‌کند. نتایج این مطالعه می‌تواند به پیشرفت داروهایی که برای سلول‌های سرطانی استفاده می‌شوند، کمک کند.

منبع mehrnews digikala imna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64470
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها