گام بعدی جیمز وب برای رصد کیهان با موفقیت انجام شد

طبق اعلام ناسا حسگر هدایت دقیق (FGS سرواژه Fine Guidance Sensor) تلسکوپ فضایی جیمز وب فعال شده و برای اولین بار ستاره‌ای را هدف گرفته است. برای اینکه جیمز وب با موفقیت ستاره‌های دوردست را هدف‌گیری کند، باید زمان جمع‌آوری داده دقیقا به یک جهت نشانه‌گیری کرده و فوق‌العاده دقیق باشد. حسگر هدایت دقیق در هر ثانیه ۱۶ بار موقعیت دقیق ستاره‌ مرجع را اندازه‌گیری می‌کند و آینه را در آن موقعیت نگه می‌دارد.

در همین رابطه بخوانید: اولین تصویر تلسکوپ جیمز وب و سلفی این تلسکوپ را ببینید

تیم مرکز کنترل ماموریت در موسسه علمی تلسکوپ فضایی (STScI سرواژه Space Telescope Science Institute) آمریکا باید چند ماه قبل از آغاز جمع‌آوری داده‌های علمی، ابزار وب را کالیبره کند. این تیم همزمان ابزار علمی و حسگرهای تلسکوپ مذکور را راه‌اندازی می‌کند.

درجه دقت حسگر هدایت دقیق مثل این است که فردی از فاصله ۵۰۰ کیلومتری بتواند پلک زدن فرد دیگری را ببیند و حرکت آن را تشخیص دهد. جیمز وب هنوز فرآیند طولانی هم‌خطی آینه‌ها را انجام نداده است و در تصاویری که تهیه می‌کند، هر ستاره ۱۸ بار ثبت می‌شود. حالا مهندسان می‌توانند در کنار داده‌های دوربین نیرکم (NIRCam) از داده‌های حسگر هدایت دقیق برای هم‌خط کردن آینه‌ها استفاده کنند. فرآیند هم‌خط کردن آینه‌ها تا تابستان سال آینده ادامه پیدا می‌کند و بالاخره اولین تصویر کامل از جیمز وب منتشر می‌شود.

عملیات پرتاب تلسکوپ یادشده ۲۵دسامبر (۴دی) توسط ماهواره‌بر اروپایی آریان-۵ (Ariane-5) از پایگاه فضایی گویان فرانسه (French Guiana) در آمریکای جنوبی انجام گرفت. جیمز وب همه مراحل تاریخ پر رمز و راز کیهان از زمان انفجار بزرگ (بیگ‌بنگ) و تشکیل منظومه‌های ستاره‌ای با قابلیت پشتیبانی از حیات در سیاره‌هایی مانند زمین گرفته تا تکامل منظومه شمسی را بررسی خواهد کرد. این تلسکوپ را ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس فضایی کانادا (CSA) و موسسه علوم تلسکوپ فضایی آمریکا اپراتوری می‌کنند.

منبع digiato espash